Garanti på værkstedsarbejde

Der gives ikke altid garanti på reservedele og værkstedsarbejde, viser en FDM-undersøgelse. Hold derfor øje med værksteder, hvor du får garanti.

Ikke alle værksteder giver garanti på reservedele og værkstedsarbejde
Bilist

Kun få værksteder giver garanti på deres arbejde, mens lidt flere giver en garanti på reservedelene. Det viser en undersøgelse, hvor FDM har tjekket garantierne på en række frie og mærkeværksteder.

Garanti på værkstedsreparationer

FDM indhentede i oktober 2015 oplysninger om hvilken garanti, der ydes på det udførte arbejde på værksteder og på reservedelene.

Værkstedskæde   Udførte arbejde Reservedelene
Bosch Car Service (fri værkstedskæde) Ingen garanti 2-3 år på nye reservedele. Afhænger af værksted
AutoMester (fri værkstedskæde) Ingen garanti 3 år på alle reservedele
AutoPartner (fri værkstedskæde) Ingen garanti Ingen garanti
Mekonomen og MekoPartner (fri værkstedskæde) Ingen garanti 3 år på alle reservedele. Nogle dele op til 5 år
Citroën (mærkeværkstedskæde) Ingen garanti Ingen garanti
Ford (mærkeværkstedskæde) Ingen garanti 2 år på nye reservedele
Opel (mærkeværkstedskæde) Ingen garanti Ingen garanti
Peugeot (mærkeværkstedskæde) Ingen garanti Ingen garanti
Toyota (mærkeværkstedskæde) 1 år 1 år på alle reservedele
VW (mærkeværkstedskæde) Ingen garanti Ingen garanti
Autobutler (værkstedsformidler) 2 år 2 år på nye reservedele

Siden november 2015 har værkstedsformidleren Autobutler ydet to års garanti på service- og reparationsarbejde, der er formidlet og udført gennem autobutler.dk. Garantien ydes af det værksted, som har udført arbejdet.

Få garantien på skrift

Når bilen skal på værksted, bør du spørge ind til, om du får garanti og om garantien dækker både delene og det udførte arbejde. Det er også vigtigt at vide, hvad garantien præcist dækker, og hvor lang tid den gælder.

FDM oplever ofte at begreberne mellem reklamationsret og garanti blandes sammen. Brug derfor FDM Reparationsaftale, for at få spørgsmålene besvaret skriftligt af værkstedet.

HENT: FDMs reparationsaftale mellem værkstedet og dig

Forskellen på reklamation og garanti

Der er forskel på, om du har garanti eller reklamationsret på din reparation eller reservedel. Ved en garanti er det værkstedet, der skal bevise at fejlen ikke er omfattet af garantien.

Læs mere: Reklamation er ikke garanti

Garanti

Et værksted kan give garanti på såvel reservedelene som på det udførte reparationsarbejde. Det er en ekstra service fra værkstedets side, som medfører at opstår der fejl, så dækker garantien udbedringen. Hvis der er uenighed om, hvorvidt fejlen er dækket af garantien, så er det i garantiperioden altid værkstedet, som skal bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien.

Reklamation

Når du skal have repareret din bil på værksted, har du altid to års reklamationsret på eventuelle mangler, som måtte opstå på de dele, som er sat i bilen. Såfremt det udførte arbejde ikke er udført fagmæssigt korrekt, kan du også reklamere over dette til værkstedet. Du kan reklamere i op til tre år. Du skal dog være opmærksom på, at det er dig, der skal bevise, at værkstedet har udført arbejdet ufagmæssigt, og det kan være en svær bevisbyrde.

Reklamationsretten dækker mangler. Det vil sige, hvis en fejl var til stede på leveringstidspunktet og ligger ud over det forventelige, så udgør det en mangel. Hvis fejl konstateres inden for de første seks måneder efter reparationen, formodes de at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre værkstedet kan sandsynliggøre noget andet. De resterende 18 måneder er det dig, der skal bevise, at der er en fejl eller mangel, og at årsagen var til stede, da bilen kom fra værkstedet.

Er du i tvivl om dine rettigheder, kan du få hjælp af vores rådgivere:

Kontakt FDM