Flere bilejere oplever at købe en bil med indbygget navigation, hvor det viser sig, at anlægget ikke taler dansk. Det er forhandlerens opgave, at give oplysningen om, at anlægget ikke kan indstilles til dansk inden købet, da du ellers må gå ud fra, at det taler dansk.
Skriv til forhandleren
Har du købt bil inden for de sidste par måneder, bør du rette skriftlig henvendelse til forhandleren og reklamere. Dog kun hvis du ikke var bekendt med eller fik oplyst ved købet, at anlægget ikke kan indstilles til dansk.
Hvis det er længere tid siden, at du har købt bil, er det afgørende, at du har reklameret skriftligt til forhandleren kort efter du opdagede, at anlægget ikke talte dansk. Hvis du ikke har reageret inden for rimelig tid, har du ikke noget krav over for forhandleren.
Læs mere: Guide til trygt bilkøb
Hvad kan du kræve?
Du kan kræve en opdatering, så du kan indstille anlægget til dansk tale. Hvis det ikke er muligt for forhandleren at give en opdatering, bør du få et passende afslag. "Ankenævn for biler" har taget stilling til en sag, hvor anlægget kostede ca. 23.000 kr. Forbrugeren var her berettiget til 5.000 kr. i passende afslag. Du kan derfor kræve et passende afslag, som er proportionalt med prisen for anlægget.
Læs mere: Få hjælp hos Ankenævn for biler
Brug FDMs Rådgivning
Hvis du er medlem af FDM, er du velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker at få råd og vejledning.