AutoIndex: Toyotas værkstedskunder er gladest

Det er ikke nødvendigvis en enkel sag at få bilen serviceret eller repareret viser forskellen i vurderingen af værkstederne.

Foto: Jesper Blæsild
Bilist

Værkstedets kompetencer bliver vurderet ud fra svar på 20 spørgsmål, og her er der mest tilfredshed med de værksteder, der servicerer ejere af en Toyota.

BMW og Suzuki ligger på de næste pladser, og her er det bemærkelsesværdigt, at BMW er hoppet fra en plads som nummer 11 sidste år til en andenplads i år.

Alfa Romeo stadig sidst

Største fremskridt er dog Alfa Romeo med en stigning på 3,7 procent. Det hjælper dog ikke i den samlede stilling, hvor mærket stadig er sidst blandt alle. Sidste år var der 38 indekspoint op til næstsidste, mens der i år ”kun” er 16 point op til VW, der er næstsidst.

Mitsubishi, der sidste år lå helt oppe som nummer syv er i år faldet ned som nummer 20.

LÆS MERE: BMW vinder AutoIndex 2017

41.000 bilejere deltager i AutoIndex

I perioden januar-marts har knap 41.000 danske bilejere deltaget i AutoIndex ved at besvare et spørgeskema med flere end 120 spørgsmål. Bilejerne har vurderet deres bil, forhandler og værksted på en skala fra 1 til 7, der omregnes til indekspoint op til 1.000.

FDMs partner i AutoIndex, Loyalty Group, har indsamlet og bearbejdet svarene. Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der vægtes således:
Bilens komfort og kvalitet, 40 procent
Forhandlerens kompetencer, 20 procent
Værkstedets kompetencer, 20 procent
Loyalitet over for bilmærket, 20 procent