Vi køber stadig dieselbiler i stor stil. Dieselskandalen i 2015 og hyppig snak om forbud gennem 2017 har tilsyneladende ikke gjort stort indtryk på danskerne.
I hvert fald steg dieselandelen markant fra 2015 til 2016 og gik kun moderat tilbage i 2017, ét procentpoint. 35 procent af alle nye personbiler købt i 2017 har dieselmotor.
En del af forklaringen er, at danskerne køber større biler, hvor udvalget af dieselmotorer er større, og hvor det teknisk og forbrugsmæssigt giver større mening.
'Mange har behov for dieselmotor'
Det stabile dieselsalg kommer ikke bag på Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen. Han forudser at dieselbiler vil spille en ret stor rolle i en del år.
- Mange har behov for dieselbilens mange kræfter. Dieselbilen kan trække påhængsvogne som ingen andre, og så kører den bare længere på literen, hvilket har stor betydning for dem, der kører mange km om året, siger han.
Også med hensyn til gensalg og miljø er dieselbilen bedre end mange frygter.
- På brugtvognsmarkedet har mange samme behov, og det giver god efterspørgsel og rimelige gensalgspriser. Og på længere sigt skal benzin- og dieselbiler overholde de samme krav til luftforurening, og dermed er de lige rene i trafikken, siger Søren W. Rasmussen.
FDM mener: Nye dieselbiler bliver ofre for symbolpolitik
Går tilbage i Tyskland
Mens dieselbiler holder skansen i Danmark, går de en del tilbage i Tyskland. Her faldt andelen fra 46 procent i 2016 til 39 procent i fjor.
Historisk set har dieselbiler givetvis toppet i bilsalget, siden selvantænderne udgjorde næsten halvdelen af det danske bilsalg i 2011.
Mange har behov for dieselbilens mange kræfter. Dieselbilen kan trække påhængsvogne, og så kører den bare længere på literen.
Indtil nu har det ikke været trusler om kørselsforbud, der har presset dieselbilerne, men øgede omkostninger til rensesystemer og bedre benzinmotorer.
Læs mere: Hvornår kan jeg vælge dieselbil?
Små dieselbiler forsvinder
Euro 5-miljønormen betød i praksis, at alle dieselbiler skulle have partikelfilter, og Euro 6 føjede en form for NOx-rensning til det nødvendige udstyr. De nyeste udgaver af Euro 6 og den såkaldte RDE-norm stiller endnu hårdere krav, bl.a. ofte installation af addblue-systemer.
Det øger omkostningerne på bilerne. Dieselmotorer er derfor nu helt væk i mikroklassen, og i miniklassen mindskes udbuddet og salget markant.