Danskerne ønsker bedre beskyttelse af data i biler

Et stort flertal blandt danske og europæiske bilister efterlyser bedre forbrugerbeskyttelse af de data, deres biler lagrer, viser ny stor undersøgelse. Der er behov for klarere lovgivning på området, mener FDM og de øvrige europæiske bilklubber.

Bilejerne ønsker, at deres data beskyttes bedre, viser stor europæiske undersøgelse.
Bilist

De data, nye biler opsamler og lagrer om bilisterne, skal beskyttes bedre. Det viser en ny stor undersøgelse, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA har lavet blandt 44.900 bilejere i 15 europæiske lande.

Derfor er der behov for en mere tidssvarende lovgivning, som sikrer forbrugernes interesser og ret til egne data

Hele 93 procent af de adspurgte bilister er enten helt eller delvist enige i, at der er behov for en lovgivning, der beskytter og sikrer dem retten til de data, deres biler genererer. 

Undersøgelsen kommer forud for, at EU-Kommissionen i næste uge ventes at komme med en såkaldt anbefaling om netop behandlingen af og adgangen til bilejernes data.

Læs også: Danskere vil eje deres egne data

Behov for tidssvarende lovgivning

Et stort flertal blandt bilisterne mener, der er behov for beskytte forbrugernes rettigheder til deres egne data.”Nye biler opsamler allerede i dag en lang række data om både bilen og føreren. I fremtiden vil det kun blive endnu mere. Derfor er der behov for en mere tidssvarende lovgivning, som sikrer forbrugernes interesser og ret til egne data bedre end i dag. Det har FDM og de europæiske bilklubber længe efterlyst, og som vores undersøgelse viser, er det også, hvad bilejerne ønsker,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, og tilføjer:

”Derfor håber vi, at EU-Kommissionen kommer med en klar anbefaling, som sikrer bilejernes data bedre. Der er brug for det.”

Læs også: Så meget sladrer bilen om dig

Data er ikke problemet

FDM mener dog ikke, at de mange data i sig selv er et problem. Tværtimod kan de gøre det både nemmere og billigere at være bilejer. Ifølge undersøgelsen er bilisterne da også villige til at dele deres data med andre, hvor det giver mening.

Læs også: Skal bilproducenterne virkelig eje dine data?

Værksteder skal have lige adgang til bilers data, og dermed mulighed for at servicere alle biler, mener bilisterne. Eksempelvis svarer hele 80 procent af de danske bilejere, at de er meget eller lidt villige til at dele bilens data med deres værksted. Knap 60 procent er meget eller lidt villige til at lade bilproducenten eller et værksted overvåge bilen. På den måde kan de automatisk fortælle, hvornår reparation eller service er nødvendig.

Læs også: Hvad betyder connected cars?

Fri adgang til data

”Men det kræver, at det ikke kun er bilproducenten, der har adgang til bilens data og dermed mulighed for at servicere bilen. Er det tilfældet, risikerer bilejerne at blive bundet til bilmærkets egne værksteder. Det går ud over konkurrencen og kan koste forbrugerne dyrt,” siger Thomas Møller Thomsen.

I alt 1.019 danskere med bil har deltaget i undersøgelsen.

Læs også: Donglerne vil køre med i din bil

EU-Kommissionen har sovet over sig

Medlem af Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose (S), der tidligere har beskæftiget sig med opsamlingen af bilisternes data, mener også, der er brug for en lovgivning, som sikrer bilejerne bedre. 

”Vi har i EU-Parlamentet længe kæmpet for bedre rammer for bilisterne. Som det er i dag, kan man som bilejer kun bruge mange af bilens nye systemer, hvis man accepterer alle producentens betingelser herunder adgang til data. Det er problematisk. Den enkelte bilejer skal have mulighed for at sige nej til at dele sine data med andre,” siger Christel Schaldemose.

Ifølge hende har EU-Kommissionen i flere år kendt til behovet for en bedre sikring af bilisternes data, men været alt for langsomme til at gøre noget ved det.

”Derfor er det positivt, at Kommissionen nu kommer med en anbefaling på området. Her er undersøgelsen (fra FIA, red.) et vigtigt signal til EU-Kommissionen, som jeg håber vil lytte til bilisternes bekymring,” siger Christel Schaldemose.