Ladning af elbiler på langtur er ved at blive en noget kortere, tvungen pause end hidtil. Lynladere, der kan lade fire-syv gange hurtige end de gængse ladestandere, skyder op over hele landet.
Det ene tilbud kommer fra et nyt samarbejde mellem Eon og Clever med det ikke helt nemme navn Powered by E.ON Drive & Clever.
Den første station er netop åbnet ved Halsskov, mens en større ’flagskib’-station snart er klar ved Fredericia.
Se mere: Nye elbiler står klar på stribe
Det ene tilbud kommer fra et nyt samarbejde mellem Eon og Clever.
På de nye eltankstationer kan bilister lade med mindst 150 kW (CCS). I takt med at bilerne kan tage imod de store energimængder, kan et større batteri på f.eks. 64 kWh lades fra 20 til 80 procent på i princippet 20 minutter.
Maksimum på de fleste nye elbiler, der kan købes i dag, ligger på 100-125 kW.
Eon-Clever-stationerne får også den nyeste Chademo-lader, som primært Nissan benytter. Dermed kan den nye Leaf, der kommer til sommer, lade med 100 kW.
Se mere: Nissan sætter mere fut i Leaf
Samarbejdet vil opføre 180 ultrahurtige ladestationer i Europa, heraf de 48 i Skandinavien. Af dem kommer de otte i Danmark.
Samtidig med Eon-Clevers udrulning er tyske Ionity i fuld gang med at installere sine lynladere. De klarer op til 350 kW fra begyndelsen, hvilket ingen biler indtil videre kan tage imod. Den første model ventes at blive Porsche Taycan, som kommer sidst på året.
Ionity har fire stationer i drift i Danmark efter åbningen af en station ved Nyborg i begyndelsen af februar. To mere er under opførelse.
Ud over de nye ekspres-ladere fra de to operatører findes på de fleste store motorvejsrastepladser i Danmark ’almindelige’ hurtigladere.