Nissan sætter mere fut i Leaf

Nissan lancerer nu sin Leaf med større batteri, der vil give elbilen en officiel rækkevidde på 385 km. Den nye variant får også en væsentlig stærkere motor og dobbelt så hurtig ladning.

Nissan Leaf får større batteri.
Nyt om biler

Der var masser af markante forbedringer, da Nissan i begyndelsen af 2018 lancerede anden generation af Leaf. Rækkevidden og ladetiden var dog ikke blandt dem.

Ganske vist voksede den officielle rækkevidde til 270 km (ved at øge batteriet fra 30 til 40 kWh), men allerede da var det klart, at det ikke ville være særlig imponerende i forhold til kommende konkurrenter (som nu er kommet).

Nissan-folk hviskede da også, at et noget større batteri – 60 kWh blev det antydet - var på vej. Og nu er det officielt, og den forbedrede version kan leveres ’til sommer’.

Se mere: Motors første indtryk af den nye Leaf

43 procent længere på en opladning

Den nyeste Leaf-version får et batteri på 62 kWh, altså 55 procent mere energi end hidtil. Det resulterer i 43 procents længere rækkevidde: 385 km.

Det nye batteri og nye motor.
Det nye batteri, som er et tilvalg, indeholder 62 kWh energi. Det fylder det samme som det 'gamle' batteri, men vejer 25 procent mere. Elmotoren er gjort væsentig kraftigere, 160 kW/215 hk. Fotos: Nissan

Den nyeste Leaf-version får et batteri på 62 kWh, altså 55 procent mere energi end hidtil.

Når rækkevidden ikke øges lige så meget som batteristørrelsen, kan det hænge sammen med, at den nye Leaf også får en endnu kraftigere motor. Ydelsen øges fra 150 til 215 hk. Det er dobbelt så meget, som den gamle Leaf havde at gøre godt med.

Den nye variant får yderligere en væsentlig og tiltrængt forbedring: Den kan hurtiglades med 100 kW – dobbelt så hurtigt som hidtil. Det er muligt med en ny version af Chademo, som så småt er ved at blive installeret i Danmark.

Se Motors stortest af Nissan Leaf

Den nye og større skærm i Leaf.
En væsentlig forbedring er, at Leaf får en større og formentlig væsentlig bedre skærm.

Intromodel med ekstra udstyr

Motor mener

Den kraftigere motor var ærlig talt ikke nødvendig, men den forbedrede rækkevidde og meget hurtigere ladning er rigtig gode og tiltrængte forbedringer af den nye Leaf. Også den nye skærm.

En anden markant forbedring er, at bilens grynede syvtommerskærm. Den erstattes af en ottetommerskærm.

Nissan begynder med at tilbyde en specielversion kaldet 3.Zero e+. Den koster 357.000 kr. inkl. læderindtræk,

Det indikerer, at e+-versionen med stort batteri, kraftig motor og lynladning i almindelig vil koste ca. 38.000 kr. mere end standardversionen.

I Danmark vil der stadig være to års strøm og ladeboks med standardinstallation indeholdt i prisen.

Interesseret i ny elbil? Se mulighederne på Biler.dk