Nu kan du stole på biludlejningsselskabernes priser

Store udlejningsselskaber dropper skjulte afgifter efter EU-pres. Fremover vil bookingprisen indeholde alle gebyrer og afgifter. Kun rimeligt, mener FDM.

Fremover vil bookingprisen være uden skjulte afgifter, når du lejer bil.
Bilist

Der er udsigt til færre grimme overraskelser, når man lejer bil på ferien. I hvert fald hvis man bruger en række af de største biludlejningsselskaber.

Det er helt afgørende, at forbrugerne kan regne med, at den pris, de har lejet en bil til, også holder, når de står i lufthavnen

Efter pres fra EU er Avis, Europcar (der også tæller Goldcar), Enterprise, Sixt og Hertz nemlig blevet enige om at rette ind og endelig følge EU’s retningslinjer forbrugeroplysning.

Frem mod 2020 vil selskaberne begynde at inkludere alle udgifter i den samlede bookingpris. Det betyder, at forbrugerne slipper for uventede ekstraomkostninger som afgifter på brændstof, lufthavnsafgift eller andre gebyrer, når de afhenter bilen.  

Læs også: Gode råd om billeje

Skal kunne regne med prisen

”Vi kan naturligvis kun bifalde, at udlejningsbranchens største aktører nu retter ind efter EU’s forbrugerlovgivning. Det er helt afgørende, at forbrugerne kan regne med, at den pris, de har lejet en bil til, også holder, når de står i lufthavnen,” siger jurist i FDM, Helle Brasch, og tilføjer:

”At det langt fra altid er tilfældet, viser de mange henvendelser, som FDM gennem årene har fået fra medlemmer, der er endt med at betale langt mere for deres lejebil, end de bookede den til. Derfor er det kun godt, at den samlede bookingpris nu bliver uden overraskelser. Det er godt for forbrugerne og gennemsigtigheden, og i sidste ende kan det også give selskaberne en højere troværdighed og større kundetilfredshed.”

Få rabat hos AVIS med FDM

Forstålig lejekontrakt

Udover en mere gennemskuelig lejepris forpligter biludlejningsselskaberne sig også til at beskrive lejebetingelserne mere klart og i det nationale sprog. De skal også oplyse, hvad den medfølgende basisforsikring indeholder.

Ifølge aftale med EU forpligter udlejningsselskaberne sig til:

  • at alle gebyrer inkluderes i den samlede bookingpris:  Det samlede beløb omfatter alle yderligere omkostninger, f.eks. særlige afgifter på brændstof, lufthavnsafgifter, gebyrer til unge chauffører eller et gebyr for at aflevere bilen på en anden station
  • at betingelserne for billejen er beskrevet klart og letforståeligt på de nationale sprog: forbrugerne vil ikke være nødt til at forholde sig til at håndtere uklare eller vildledende oplysninger om standardelementer ved billejen, som f.eks. hvad prisen er for eventuelle ekstra kilometer, brændstofpolitikken, annulleringspolitikken og krav om depositum osv.
  • at følgende fremgår tydeligt af lejeaftalen: prisen og detaljer vedrørende ekstraudstyr, navnlig for skadeforsikringer, hvor det skyldige beløb nedsættes i tilfælde af skader. Det skal tydeligt fremgå, hvad der er omfattet af basislejeprisen med hensyn til skader, og navnlig hvad føreren vil skulle betale derudover. Hvis der købes tillægsforsikring eller skadeforsikring, skal det også tydeligt fremgå, hvad der er/ikke er omfattet heraf, inden forbrugeren skriver under.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Selvom bookingprisen nu altså bliver mere gennemskuelig, vil det dog stadig være muligt på stedet at tilkøbe ekstra forsikringer og udstyr som GPS til bilen.

Læs også: Dyrt at leje autostol på ferien

Retter ind efter EU-pres

”Takket være pres fra os vil der ikke længere være ubehagelige overraskelser, når du afhenter din lejebil. Det er meget frustrerende at begynde sin ferie med at være nødt til at betale uforudsete ekstraomkostninger og læse komplicerede kontrakter. Jeg vil gerne have, at europæiske forbrugere kan nyde deres ferie i fulde drag uden at skulle bekymre sig om kedelige overraskelser, når regningen skal betales,” udtaler EU-Kommissær for retlige anliggender og forbrugerpolitik, Vera Jourova, i en pressemeddelelse.

Ifølge EU-Kommissionen har Enterprise og Sixt allerede foretaget de nødvendige ændringer, mens Hertz først om et år ventes at have rettet ind. Avis har forpligtet sig til at foretage de nødvendige ændringer senest i maj måned, og Europcar inden udgangen af juni.