Test af trafikalarmen Saphe Drive

Sikkerheden er kommet i fokus i trafikalarmen Saphe Drive. Hvor det før mest handlede om fartkontroller, giver et display nu mulighed for at vise flere typer advarsler i trafikken.

Motor har kørt med den nye Saphe Drive-enhed både herhjemme og i udlandet med positive erfaringer.
Bilist

Noget tyder på, at en del danske bilister er bange for at blive blitzet, mens de kører for hurtigt. Nogle, fordi de gør det med vilje, andre, fordi de lige glemmer farten et øjeblik. Det er i hvert fald et faktum, at mange i dag har en trafikalarm, der bl.a. advarer mod fartkontroller, med i bilen.

Nu er der kommet et nyt produkt til de bekymrede bilister. Efter at have solgt over 500.000 af trafikalarmen Saphe One har firmaet nu lanceret Saphe Drive, der er opgraderet med en skærm. Motor har kørt med den nye Drive-enhed både herhjemme og i udlandet med positive erfaringer.

Det nye er, at du får en visuel visning af forskellige typer trafik­advarsler.

Mere visuel

Det nye er, at du får en visuel visning af forskellige typer trafik­advarsler. Ud over en mulig lydadvarsel dukker et let aflæseligt symbol og en aktiv afstandsmåler op på skærmen, så du er orienteret om, hvor faren er.

Før angav en alarm blot, at der enten var en fartkontrol eller en uspecificeret fare forude. Det er et plus, at man ved, hvad man skal holde øje med.

Til gengæld er der ikke andret på, at systemet ikke ved, hvor du er på vej hen, eller i hvilken side af vejen faren befinder sig. Derfor får du en del advarsler, som slet ikke er relevante for dig. Sådan har det også været hidtil, men det vil dog være rart kun at få advarsler i ens egen kørselsretning. Men det vil kræve, at Saphes nye app også fungerer som navigationsanlæg, hvor man kan indtaste sin destination. Det gør den ikke endnu.

Læs mere: Fartgrænser i Danmark

Et trafiknetværk

På den anden side er det også fint at blive orienteret om ulykker i modsat retning, da der især på motorveje kan opstå kiggekøer, så man kommer til at sænke farten alligevel. Samtidig gør bip­lydene og symbolerne på skærmen sit til at få chaufføren til at være ekstra opmærksom i trafikken. Vi oplevede ikke, at den tog opmærksomhed fra selve kørslen.

Tre nye features

Saphe Drive har fået en skærm, der viser den præcise hastighed, og hvor lang der er til fartkontrollen.

I Saphe-appen kan du indstille, hvilke typer hændelser der skal udløse en alarm, og i hvor god tid.

Om aftenen blinker skærmen, når der f.eks. er vejarbejde forude. Der er også en lydalarm.


Saphe Drive er blevet lanceret med advarsel om fartkontrol, bil i nødsporet, kø samt ukendte farer. Den første og den sidste har hidtil været de alarmtyper, som bilisterne har kunnet indrapportere på Saphes første trafikalarm samt via appen Fartkontrol.nu. Det nye er, at man også kan rapportere om biler i nødsporet og kø på vejene.

Tanken bag Saphe er, at bilisterne kan advare hinanden om farer i trafikken – med fartkontroller som en bonus. Det nye ved Saphe Drive er, at den løbende udvikles. I vores testperiode blev advarsler om vejarbejde og spærrede veje på grund af vejarbejde lanceret i en betaudgave. Senere vil der komme advarsler for f.eks. spøgelsesbilister, udrykningskøretøjer, skoleveje og børnehaver.

Der er også indbygget en uheldsregistrering, så hvis du har et uheld med bilen, vil den automatisk advare andre biler. Dette har vi dog ikke testet.

Politiet siger o.k.

Fartkontrol.nu angiver, at 130.000 danskere dagligt bruger deres app, og spørger man politiet, bliver fotovogne hurtigt indrapporteret – i mange tilfælde før fotovognen er klar til at starte på fartkontrollen.

Netop advarslen mod fartkontrol har fået nogle bilister op i det røde felt, da man jo bare kan lade være med at køre for hurtigt. Men politiet har generelt taget positivt imod brugen af både Saphe og konkurrenten Ooono. Dertil kommer, at politiet selv oplyser på sociale medier, at de sætter en fotovogn op, så helt hemmeligt er det heller ikke. Desuden kan man jo fortsat blive taget af en politibil eller  -motorcykel på patrulje, hvis det kniber med at overholde loven.

Læs også: Disse forseelser giver klip i kørekortet

Nem at benytte

Saphe Drive starter automatisk, når du har installeret en app på din mobil og forbundet de to enheder. Drive kan kobles op på flere telefoner, så den kan bruges af flere bilister. Herefter viser det lille display, som man sætter på instrumentpanelet, hele tiden din aktuelle hastighed. Det er en god reminder og mere præcist end de fleste bilers speedo­meter.

Med en skærm skal man naturligvis også have strøm til enheden, men den bruger så lidt, at Saphe selv angiver 350 timers kørsel efter otte timers opladning.

Hvis man husker ikke kun at bruge fartkontroladvar­slen, men også bruger de øvrige sikkerhedsmæssige advarsler, får man en rigtig god codriver

Advarslerne kommer altså automatisk frem, men vil du være en del af fællesskabet, skal du også melde farer og fartkontroller ind i systemet. Det foregår med enkelte tryk på selve enheden, så den skal placeres, så den ikke generer udsynet og samtidig er inden for armslængde.

Du kan p.t. indrapportere fartkontroller, ukendte farer, køkørsel og biler i nødsporet. De to første kan indrapporteres ved enkelte klik. De to sidste kræver et lidt længere tryk på en af de to yderste knapper samt en bekræftelse på den midterste knap.

Vores generelle oplevelser med Saphe Drive er positive. Visningen og betjeningen er enkel, og produktet fungerer intuitivt. Hvis man husker ikke kun at bruge fartkontroladvar­slen, men også bruger de øvrige sikkerhedsmæssige advarsler, får man en rigtig god codriver med på alle ture – herhjemme og i udlandet.
 
Saphe Drive kræver ikke abonnement for at få advarsler om fartkontrol og ulykker. Saphe arbejder på at indføre abonnement på de øvrige alarmtyper, men de har ikke abonnementstyperne klar endnu. Derfor er det for tiden gratis at få alle alarmtyper. Hvis merprisen i forhold til den oprindelige Saphe One er lav, vil vi klart anbefale, at du vælger Saphe Drive som din trafikalarm.

Køb Saphe Drive

FDM: Trafikalarmer er et hjælpemiddel

FDM opfordrer alle bilister til at overholde færdselsloven, herunder ikke mindst hastighedsgrænserne, da for høj hastighed ofte er skyld i eller forværrer ulykker. FDM ser trafikalarmer som et hjælpemiddel, der kan højne trafiksikkerheden, da de kan advare bilister om farlige situationer i trafikken samt skærpe opmærksomheden på bilistens hastighed.
 
– Mange, der kører for hurtigt, gør det utilsigtet, og her er alarmen en venlig påmindelse om fartkontrol, som forhåbentlig får flere til generelt at være mere opmærksomme på deres hastighed, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs økonomisk-politiske sekretariat.

Læs mere: 13 fejl bilister begår hver dag