Nu forbydes ældre dieselbiler i flere tyske byer

Berlin, Essen og Gelsenkirchen bliver snart lukket land for ældre dieselbiler.

Især et dieselforbud i Berlin kan have betydning for danske turister
Fotograf:

Foto

colourbox
Bilist

Hvis din dieselbil ikke opfylder den såkaldte Euro 6-norm, skal du planlægge turen til Tyskland lidt mere omhyggeligt.

Fra 1. juli vil flere byer slutte sig til de steder i Tyskland, som ikke tillader de ældre dieselbiler. Det drejer sig om dele af Berlin, dele af Essen og dele af Gelsenkirchen - samt den strækning af Autobahn A40, som binder de to sidste byer sammen.

I Essen er kravet i første omgang kun Euro 5-normen, men kravet bliver hævet til Euro 6 fra 1. september.

Allerede nu er dele af Hamborg lukket land for biler, der ikke opfylder Euro-6. I Frankfurt am Main, Stuttgart og Köln-Bonn er der ligeledes restriktioner på bilerne.

Læs mere: Tyske byer strammer diesel-grebet

Et forvirrende system

Hvis man som dansk bilist har svært ved at finde ud af, hvor man må køre, er der ikke noget at sige til det. Dieselforbuddet er nemlig separat fra den miljømærkeordning, som Tyskland allerede har.

"Man kan godt købe et grønt miljømærke til en bil, og så stadig risikere en bøde, hvis man kører ind i bestemte områder af f.eks Berlin. Derfor er det vigtigt, man sætter sig ind i, hvor ens bil må køre, før man står med en bøde i hånden,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

FDM er bekendt med, at nogle tyske miljøorganisationer promoverer et blåt miljømærke, som viser, at man må være i områderne. Disse mærker er dog ikke officielle eller et lovkrav.

Konsekvens af en retssag

Forbuddene sker på baggrund af en retssag fra Deutsche Umwelthifle (DUH). Deres sagsanlæg betød, at en række tyske byer nu er blevet pålagt at sænke NOx-udledningen.

Det betyder, at der sandsynligvis er restriktioner på vej til flere byer, som f.eks. Darmstadt, Wiesbaden, München, Düsseldorf og Aachen.

Se listen over byer med dieselforbud her:

Hamborg

Gælder fra: Maj 2018
Krav: Euro 6.
Gælder strækningerne Stresemannstrasse og Max-Brauer-Allée. For personbiler gælder forbuddet dog kun Max-Brauer-Allée.
Bøde for overtrædelse: Fra 25 Euro for personbiler.

Frankfurt am Main

Gælder fra: 1. februar 2019 
Krav: Euro 5 - hæves fra september 2019 formentlig til Euro 6. Derudover skal benzinbiler mindst leve op til Euro 3.
Gælder formentlig i hele den eksisterende miljøzone eller hele byen inden for motorringvejen.

Stuttgart

Gælder fra: 1. januar 2019 
Krav: Euro 5. Kan fra 2020 dog strammes til, så kravet hedder Euro 6.
Gælder for hele Stuttgart.
Bøde for overtrædelse: 80 Euro

Berlin

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 6.
Omfatter store dele af Mitte og Alt-Moabit samt større vejstrækninger som Leipziger Strasse og Friedrichstrasse.

Læs mere: Dieselforbud i Berlin (eksternt link på tysk)

Köln-Bonn

Gælder fra: 1. april 2019 
Krav: Euro 5 samt for benzinbiler Euro 3.
I Köln vil kravet til dieselbiler fra september 2019 være Euro 6. Gælder i Bonn to strækninger. I Köln hele den eksisterende grønne miljøzone.

Mainz

Gælder fra: Formentlig fra 1. september 2019.
Krav: Euro 4 i eksisterende miljøzone og Euro 5 på udvalgte strækninger.

Essen

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 5 – hæves 1. september 2019 til Euro 6. For benzinbiler Euro 3.
Gælder i den eksisterende grønne miljøzone.

Gelsenkirchen

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 6.
Gælder kun hovedfærdselsåren Kurt-Schumacher-Strasse.

Autobahn A40 – Essen-Gelsenkirchen

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 5 – fra september 2019 Euro 6.