Tyske byer strammer diesel-grebet

Hele ni tyske byer har nu enten indført eller er på vej med kørselsforbud for ældre dieselbiler. Flere byer kan være på vej. Første tyske Autobahn ramt af diesel-forbud.

Ni tyske byer strammer nu grebet om de ældste dieselbiler.
Bilist

Ejere af ældre dieselbiler får det stadig sværere i Tyskland. Siden foråret har flere byer enten indført eller er på vej med restriktioner mod de ældste dieselbiler.

Som vi tidligere har påpeget, er flere tyske byer i gang med at indføre restriktioner for ældre dieselbiler

Allerede i maj indførte Hamborg som den første by et permanent kørselsforbud for ældre dieselbiler, og som FDM tidligere har beskrevet, træder lignende forbud i kraft i Frankfurt og Stuttgart kort efter nytår. Modsat i Hamborg vil forbuddet her omfatte store dele af de to storbyer.

Læs også: Tysk storby forbyder de ældste dieselbiler

Dieselforbud rammer Ruhr-byer

Senest har en forvaltningsdomstol påbudt Essen og Gelsenkirchen at stramme grebet om de ældste dieselbiler. Konkret betyder det, at dieselbiler fra 1. juli vil blive mødt med restriktioner i de to Ruhr-byer.

Også den del af Autobahn A40, som går gennem de to nabobyer, vil som noget nyt være omfattet af forbuddet.

Dermed tæller listen af byer med dieselforbud ni byer: Berlin, Bonn, Essen, Frankfurt am Main, Gelsenkirchen, Hamborg, Köln, Mainz og Stuttgart.

Læs også: Det betyder tysk dieselforbud for dig 

Miljøorganisation bag påbud

Det er byernes problemer med at overholde EU’s grænseværdier for NOx-udledning, der i flere tilfælde har fået den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH) til at lægge sag an ved de lokale forvaltningsdomstole. Her har domstolene påbudt bystyrerne at gribe ind overfor den forhøjede NOx-udledning, der især stammer fra de ældste dieselbiler.

Køb miljømærke hos FDM

I de fleste byer rammer dieselforbuddet i første omgang de biler, der ikke lever op til den såkaldte Euro 5-norm. Reelt vil det sige dieselbiler fra før 2009. Allerede senere næste år skærper flere af byerne dog kravene, så kravet til dieselbiler nu hedder Euro 6. Det er biler fra 2014 og frem.

I enkelte byer omfatter kørselsforbuddet også de benzinbiler, der ikke lever op til Euro 3-normen. Det vil sige benzinbiler fra før end år 2000.

Læs også: Miljøzoner i Tyskland

Forskel på miljøzoner og dieselforbud

”Som vi tidligere har påpeget, er flere tyske byer i gang med at indføre restriktioner for ældre dieselbiler sideløbende med de eksisterende miljøzoner. Hvis man som dansk bilist har svært ved at finde ud af, hvor man må køre, er der ikke noget at sige til det."

"Eksempelvis kan en Euro 4-dieselbil stadig få et grønt miljømærke og dermed køre ind i eksempelvis Berlin. Dog ikke på alle strækninger. I andre byer vil bilen snart ikke have adgang. Går turen til Tyskland, bør man derfor undersøge, hvilke byer man må køre ind i,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Læs også: Hamborg først med dieselforbud

Flere byer klar til at stramme diesel-grebet

Ud over i de ni byer, er der retssager på vej, som kan betyde, at Darmstadt, Wiesbaden, München, Düsseldorf og Aachen snart kan føje sig til listen over tyske byer med kørselsforbud for de ældste dieselbiler.

Ifølge de tyske myndigheder var der ved årsskiftet indregistreret 46.463.877 personbiler i Tyskland. Af dem var de 15.225.296 dieselbiler.

Byer med dieselforbud:

Hamborg

Gælder fra: Maj 2018
Krav: Euro 6.
Gælder strækningerne Stresemannstrasse og Max-Brauer-Allée. For personbiler gælder forbuddet dog kun Max-Brauer-Allée.
Bøde for overtrædelse: Fra 25 Euro for personbiler.

Frankfurt am Main

Gælder fra: 1. februar 2019 
Krav: Euro 5 - hæves fra september 2019 formentlig til Euro 6. Derudover skal benzinbiler mindst leve op til Euro 3.
Gælder formentlig i hele den eksisterende miljøzone eller hele byen inden for motorringvejen.

Stuttgart

Gælder fra: 1. januar 2019 
Krav: Euro 5. Kan fra 2020 dog strammes til, så kravet hedder Euro 6.
Gælder for hele Stuttgart.
Bøde for overtrædelse: 80 Euro

Berlin

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 6.
Omfatter store dele af Mitte og Alt-Moabit samt større vejstrækninger som Leipziger Strasse og Friedrichstrasse.

Læs mere: Dieselforbud i Berlin (eksternt link på tysk)

Köln-Bonn

Gælder fra: 1. april 2019 
Krav: Euro 5 samt for benzinbiler Euro 3.
I Köln vil kravet til dieselbiler fra september 2019 være Euro 6. Gælder i Bonn to strækninger. I Köln hele den eksisterende grønne miljøzone.

Mainz

Gælder fra: Formentlig fra 1. september 2019.
Krav: Euro 4 i eksisterende miljøzone og Euro 5 på udvalgte strækninger.

Essen

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 5 – hæves 1. september 2019 til Euro 6. For benzinbiler Euro 3.
Gælder i den eksisterende grønne miljøzone.

Gelsenkirchen

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 6.
Gælder kun hovedfærdselsåren Kurt-Schumacher-Strasse.

Autobahn A40 – Essen-Gelsenkirchen

Gælder fra: 1. juli 2019 
Krav: Euro 5 – fra september 2019 Euro 6.