Hæld additiver i din benzinbil

En undersøgelse fra FDM viser, at additiver kan have en gavnlig effekt på især benzinmotorer med direkte indsprøjtning, som ellers risikerer at sode til. En tilsodet motor skal enten renses grundigt eller i værste fald udskiftes

Du kan selv hælde additiv i benzinen, det er bedst hvis du gør det før du tanker.
Bilist

Dyre reparationer på grund af sod i systemet har hidtil været noget, som dieselmotorerne har fået på puklen for. Nu viser en undersøgelse, som FDM har udført, at dette også gælder for benzinmotorer.

FDMs anbefaling:

Brug af additiver til at rense benzinmotorer bør betragtes som en præventiv foranstaltning, og specielt nyere biler med direkte benzinindsprøjtning tilsoder relativt hurtigt. Undersøgelsen har vist gavnlig virkning på alle tre testbiler med direkte indsprøjtning.

Tilsodning kan ikke bare være årsag til dyre reparationer. I hverdagen vil du opleve, at en tilsodet motor kører kortere på literen og har en mere ujævn tomgang.

 

Problemer med soddannelse i benzinbiler gælder især for motorer med direkte indsprøjtning, og særligt hvis man ofte kører kortere ture.

Undersøgelsen viser også soddannelser på benzinmotorer med indirekte indsprøjtning. Soddannelsen opstår dog ikke de samme steder som på biler med direkte indsprøjtning.

FDMs teknikere undersøgte motorernes tilstand med et endoskop.
Indledningsvis blev syv biler fotograferet med et endo- skop i forbrændingskammeret, og så blev ejerne bedt om at køre med benzin tilsat renseadditiv i en tomåneders periode. Derefter blev de syv biler fotograferet igen.
For at undersøge effekten af brændstof med renseadditiver kørte vi sideløbende to ens Nissan Qashqai, hvor den ene kørte på almindelig benzin, og den anden med Shell V-Power. Efter at have kørt med et tilsvarende kørselsmønster blev begge biler fotograferet i forbræn- dingskammeret for at sam- menligne soddannelsen.
Der er blevet målt emissionsværdier før og efter testperioden på alle biler. Der viste sig ikke generelle ændringer i emissionsværdierne efter testperioden.
Testen blev gennemført i sommeren 2019.

Sod avler sod

Udformningen af en motor er et delikat ingeniørarbejde. Selv den mindste ændring i måden, luften og brændstoffet kommer ind i cylinderen på, påvirker forbrændingen. Med soddannelse i motoren bliver disse nøje beregnede luftstrømme forstyrret, og det gør forbrændingen dårligere.

Dermed får man større soddannelse og endnu dårligere forbrænding. Ved at køre på benzin tilsat rensende additiver minimeres soddannelsen i motoren, og det sikrer dermed en renere forbrænding.

– Hvis du har en motor, som bruger meget olie, er der større sandsynlighed for, at der kommer aflejringer i den. I så fald vil motoren have endnu større glæde af rensende additiver i benzinen, siger Tom Westersø Larsen, teknisk konsulent i FDMs rådgivning og hovedmanden bag undersøgelsen.

Køb midler til at holde motoren ren:
FDMshop

Nissan Qashqai kørte på Shell V-Power, hvor additiver er tilsat brændstoffet.

Løbende rens kan spare penge

Har min bil direkte indsprøjtning?

Nogle biler har betegnelser som GDI, TCE, TSI eller TFSI, men der er desværre ikke en industristandard. De fleste mindre benzinmotorer med turbo har direkte indsprøjtning, nogle gange fremgår det af bilens instruktionsbog. Er du i tvivl, bør du kontakte dit værksted, der vil kunne svare på, om din bil har direkte indsprøjning.

Undersøgelsen viser, at ikke alle motorer bliver renere af at bruge additiv. Det er på motorer med direkte indsprøjtning, at additiverne har den største rensende effekt. 

Additiverne skal ikke forveksles med den servicerens, som nogle værksteder sælger i forbindelse med serviceeftersyn. De testede additiver, også kaldet mellemrens, er ikke helt så koncentrerede. Det har den fordel, at motoren ikke tager skade, hvis du skulle komme til at fejldosere mellemrensen, så den er to-tre gange for kraftig.

– Generelt må additiverne betragtes som forebyggende. Er motoren først sodet væsentligt til, skal der skrappere midler til at rense soden bort. Det kan være en fysisk udrensning, hvor vi har set regninger på op mod 12.000 kr., men der er også enkelte tilfælde, hvor motoren har måttet udskiftes, siger Tom Westersø Larsen.

Læs også: Additiv er servicerens til brændstoftanken

Ford Focus fik også tilsat additiver i tanken, og det gjorde dyserne renere.

Billigst selv at blande

FDMs undersøgelser viser, at der ikke er nævneværdig forskel på, hvilke additiver man tilsætter til benzinen, ligesom der heller ikke viste sig at være forskel på, om man selv tilsætter additiver, eller om man blot tanker benzin med tilsatte renseadditiver.

Naturligvis kræver det lidt mere arbejde at tilsætte additiverne selv, men vores prisundersøgelse viser også, at du kan spare penge ved selv at blande additiverne i benzinen.


Den billigste løsning koster med forsendelse godt 400 kr. over 20.000 km for en bil, der kører 15 km/l. Den dyreste løsning er Shells V-Power-benzin, der har en merpris på samme distance på 1.700 kr. Men her skal man også bemærke, at V-Power er en dyrere type benzin med oktan 100, hvor standarden i dag er oktan 95.


Man skal dog være påpasselig med doseringen ved gør det selvløsningen, for der skal ikke meget overdosering til, før det bedre kan betale sig at vælge den lette løsning og blot trække tankpistolen med Miles Plus hos Circle K. Her er merprisen lige under 800 kr. i forhold til almindelig oktan 95-benzin ved 20.000 km’s kørsel.

Skoda Citigo har ikke direkte indsprøjtning, men alligevel fjernede additiverne belægning på toppen af stemplet.

Importører ikke enige

Som en del af undersøgelsen har FDM spurgt de danske bilimportører om deres holdning til at tilsætte additiver til benzin, og de er splittede i deres anbefalinger. Enkelte påpeger, at det kan være en god idé, især hvis man har et kørselsmønster med korte ture. Men flertallet anbefaler ikke deres kunder at tilsætte additiver.

Generelt set mener de dog ikke, at brug af additiver kan medføre motorskader, men de tager naturligvis forbehold for en teknisk undersøgelse i de konkrete tilfælde. Der findes mange produkter på markedet, og derfor anbefaler FDM, at man holder sig til kendte mærker, f.eks. dem, der er omtalt i denne artikel.

Så spørgsmålet er mest af alt, om du er typen, der tager den lette løsning på tankstationen, eller om du hellere vil spare lidt ved selv at tilsætte additivet, hver gang du tanker. Uanset hvad du vælger, vil din motor – og med stor sandsynlighed også din tegnebog – takke dig i længden.

Her kan du se forskellen på direkte og indirekte indsprøjtning
Det er især bilerne med direkte indsprøjtning, der har problemer med soddannelse. 

Hvad med dieselbilerne?

Da dieselmotorer er længere om at blive driftsvarme i forbrændings-kammeret og udstødningssystemet, kan sodproblematikken være større end for en benzinmotor. Så hvis man især kører korte ture, anbefales det at tilsætte additiver for at minimere soddannelse i motoren.

Additiverne har yderligere den fordel i dieselmotorer, at de øger sodafbrænding i partikelfilteret.

Det er billigst selv at tilsætte additiverne i tanken. Men man skal ikke overdosere meget, før det lige så godt kan betale sig at tanke Miles Plus-benzin fra Circle K