Ældre varebiler bliver nu omfattet af de samme miljøzoneregler som tunge køretøjer. Fra 1. juli 2020 må varebiler indregistreret før 1. januar 2007 ikke køre ind i landets store byer, med mindre de har partikelfilter.
Ellers koster det bøde.
De nye regler gælder også gulepladebiler til privat brug, inklusive dem på ’papegøjenummerplader.’
Miljøzonerne dækker København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.
Undtaget er biler med veteranstatus, og varebiler, der kører på benzin, er ikke omfattet af de nye krav.
Se detaljerede regler her (ekstern hjemmeside)
'Visse muligheder for dispensation'
Derudover er der visse muligheder for dispensation, påpeger FDM. Men de er begrænsede.
- Bor man i miljøzonen, er det FDMs indtryk, at muligheden er noget større, og udgangspunktet vil typisk være, at der gives en dispensation. Men altid efter en konkret vurdering, og hvis et partikelfilter er overkommeligt at montere, vil det givetvis også for beboere mindske sandsynligheden for en dispensation, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.
- Men det er kun for en begrænset periode. Der er altså ingen permanente dispensationer, tilføjer han.
Se dispensationsmuligheder hos Miljøstyrelsen
Man skal være opmærksom på, at en ansøgning om dispensation ikke giver ret til at køre ind i zonerne. Det er først, når man evt. får dispensationen, at den gælder.
Kontrol via nummerpladen
Det er samtidig slut med klistermærker på køretøjet som bevis på evt. miljøtilladelse. Den vil fra nu af være knyttet til bilens nummerplade.
Kontrollen vil foregå elektronisk via nummerpladegenkendelse både ved indfaldsveje og inde i zonen. Der er altså betydelig risiko for at blive opdaget, hvis man kører ulovligt.
De tre første måneder (til og med 31. september) vil der ikke blive udstedt bøder, men ejeren slipper med en advarsel. Det gælder dog ikke, hvis man bliver taget i en manuel kontrol af politiet. Så kan der falde bøde fra 1. juli.
Bøden vil være 1.500 kr. for en varebil.
FDM mener: Ja tak til miljøzoner, der virker
Kravene til gulpladebiler vil over tid blive strammet yderligere, så yngre og yngre biler bliver omfattet. Næste stramning gælder fra 1. juli 2022, og vil til den tid omfatte varebiler, der er indregistreret før 1. januar 2012.