Hyundai får bøde på 150.000 kr. for at vildlede om pris og rækkevidde

Den Hyundai Kona, der blev vist i en annonce, kunne slet ikke købes til den pris, som Hyundai reklamerede med. Det var vildledende og koster nu Hyundai 150.000 kr.

Hyundai får bøde på 150.000 kr. for at vildlede om pris og rækkevidde
Bilist

Med hvide bogstaver og store tal i en blå firkant i en annonce for Hyundai Kona Electric, blev det fremhævet, at man fra 274.995 kr. kunne købe en Hyundai Kona med en rækkevidde op til 449 km. Teksten var ikke til at misforstå. Problemet er bare, at den var usand.

Derfor har Hyundai Bil Import nu betalt en bøde på 150.000 kroner for at vildlede om prisen på bilen.

Annoncen, der er vist på billedet ovenfor, blev bragt i to bilmagasiner i januar og februar 2019 – bl.a. i FDMs medlemsmagasin, Motor.

Læs mere: Se de mange nye elbiler i 2020 og 2021

Prisen var forkert

Problemet var, at modellen med de egenskaber, der blev fremhævet i annoncen, ikke kunne købes til den pris, der blev oplyst.

Annoncen gav indtryk af, at man til en pris fra 274.995 kroner kunne købe en elbil med en rækkevidde på op til 449 kilometer på en opladning. Men det var ikke muligt at købe bilen til den oplyste fra-pris.

Prisen, der var annonceret, var for den billigste variant af modellen, som kun har en rækkevidde på op til 289 kilometer.

Læs mere: Alt om livet med elbil

Politianmeldt efter forbrugerklage

Forbrugerombudsmanden behandlede sagen og politianmeldte Hyundai på baggrund af en klage fra en forbruger

”Forbrugerne skal kunne regne med de oplysninger, der står i en reklame. En virksomhed må naturligvis ikke reklamere for en bilmodel med attraktive egenskaber til den pris, som man skal betale for bilmodellen uden de egenskaber, der reklameres for. Det gælder også, selvom der er tale om en fra-pris”, forklarer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Bøden er givet for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning.  

Kontakt FDMs rådgivning