Kommunernes parkeringsindtægter går tilsyneladende kun én vej: op.
Således blev 2019 endnu et rekordår, hvor indtægterne fra betalingsparkering og parkeringsafgifter nu nærmer sig en milliard kroner. Det viser FDMs årlige undersøgelse af de kommunale p-indtægter.
P-indtægter for 971.715.422 kr.
I alt fik landets kommuner sidste år 971.715.422 kroner ind fra parkering. Det er 30 millioner kroner mere end året før og hele 171 millioner kroner mere end i 2015 svarende til en stigning på 21 procent.
Godt to tredjedele af de 917 millioner kroner kommer fra betalingsparkering, mens resten kommer fra parkeringskontrol. I alt udskrev kommunerne 593.373 parkeringsafgifter i 2019.
Så meget er kommunernes parkeringsindtægter steget siden 2015
P-indtægter skal bruges på parkering
”Vi anerkender, at der især i landets større byer kan være behov for at regulere færdslen med parkeringskontrol og betalingsparkering. 971 millioner kroner er dog rasende mange penge, og det er svært ikke at få den mistanke, at parkering er en kalkuleret indtægtskilde, som man ude i kommunerne bruger til at finansiere stort set alt andet end parkering. Det er ulovligt, når motivationen for kommunerne bunder i økonomi, og det er heller ikke rimeligt, at bilisterne skal betale en ekstra skat for at fylde kommunekassen. Pengene stammer fra bilisterne, og bør gå tilbage til bilisterne i form af mere og bedre parkering,” siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.
Læs også: Grebet strammes om kommunernes p-indtægter
Selv små kommuner har p-kontrol
Som tidligere år topper København, Aarhus, Frederiksberg og Aalborg listen over kommuner med de højeste p-indtægter. Men også flere mindre kommuner har de senere år indført parkeringskontrol, så 56 af landets 98 kommuner nu har parkeringskontrol. Det er 11 flere end i 2014. Eksempelvis kan man i både Lolland, Nordfyns, Tønder og Ærø kommuner støde på en kommunal p-vagt.
Læs også: Se de kommunale p-regler her
”Selv små kommuner kan i princippet godt kan have en udfordring med parkering. Er det tilfældet, bør man dog i første omgang se på, om det kan skyldes for få parkeringsmuligheder, og så gøre noget ved det. Når vi ser på, hvad der udskrives af p-afgifter i mange små kommuner, er det svært ikke at få en mistanke om, at man har parkeringskontrol for kontrollens skyld,” siger Dennis Lange.
Top-15 bruttoindtægter
- 1 København 643.800.000 kr.
- 2 Aarhus 81.068.601 kr.
- 3 Frederiksberg 67.189.360 kr.
- 4 Aalborg 41.542.000 kr.
- 5 Odense 24.985.099 kr.
- 6 Køge 10.701.221 kr.
- 7 Randers 9.476.245 kr.
- 8 Vejle 7.409.658 kr.
- 9 Kolding 7.352.134 kr.
- 10 Hillerød 6.369.009 kr.
- 11 Svendborg 6.190.509 kr.
- 12 Lyngby-Taarbæk 5.946.557 kr.
- 13 Silkeborg 5.237.133 kr.
- 14 Esbjerg 4.672.651 kr.
- 15 Fredericia 3.930.573 kr.
(Samlede indtægter for betalingsparkering og parkeringskontrol)