Halvdelen af bilerne får hjælp til batteriet

Den tyske bilklub ADAC’s Pannenstatistik analyserer et helt års vejhjælpsassistancer og giver et overblik over årsagerne til bilernes nedbrud. Se, hvad redderne ofte skal hjælpe bilisterne med, og hvor du selv kan tage dine forholdsregler

Her sætter vejhjælpen ind
Bilist

Med den kolossale tyske bilpark giver ADAC’s Pannenstatistik et solidt indtryk af, hvilke biler der oftest havarerer, og hvilke fejl der sætter en stopper for køreturen. Det er FDMs tyske søsterklub, ADAC, der hvert år laver en samlet oversigt over deres assistancer med vejhjælp. Vi har samlet et udpluk fra statistikken.

3.385.699 bilister fik i 2020 vejhjælp fra ADAC. Det svarer til, at vejhjælpen i gennemsnit rykkede ud 9250 gange pr. dag.

9,9 procent færre måtte i 2020 have assistance af vejhjælpen end i 2019. Nedgangen skyldes mindre aktivitet på vejene i perioder med coronanedlukning.

Hvorfor skal bilerne have vejhjælp?

Årsagerne til bilernes nedbrud dækker over mange fejl, hvor batteriet er klart den største synder:

  • Batteri 46,3 %
  • Motor og motorstyring 15,9 %
  • Karosseri, styretøj, bremser, undervogn, kobling 14,2 %
  • Generator, starter, belysning, ledningsføring 10,0 %
  • Dæk 7,1 %
  • Brændstofsystem 3,2 %
  • Køling, opvarmning, klimaanlæg 2,1 %
  • Udstødningssystem, partikelfilter, katalysator 1,2 %

Bestil FDM Vejhjælp

De mest og mindst pålidelige bilmodeller

ADAC har ud fra de mange assistancer til vejhjælp lavet et indeks over, hvor pålidelige bilerne er. Det inkluderer 109 modeller i alderen 3 til 10 år fordelt på 25 mærker. Her fremgår det, at de fem bilmodeller med flest og færrest assistancer er:

Bilmodel og årgang Assistancer pr. 1.000 biler
Flest assistancer  
Kia Ceed (2011) 52,7
Mercedes E-klasse (2011) 46,4
Kia Ceed (2012) 44,9
Hyundai i20 (2012) 43,0
Kia Sportage (2011) 38,6
Færrest assistancer  
Audi A3, Audi A5, BMW 1-serie, Kia Sportage (alle 2018) 1,0
BMW 4-serie, BMW 5-serie, Mercedes CLC, Mercedes E-klasse (alle 2018) 0,9
Mitsubishi ASX (2018) 0,8
Mini (2018) 0,7
BMW X3 (2018) 0,4

Derfor skal elbilerne have vejhjælp

ADAC har for første gang lavet en oversigt over vejhjælp til elbiler. Her er det lille 12-voltsstartbatteri synderen ved 54 procent af assistancerne. Det er otte procentpoint højere end ved benzin- og dieselbiler:

  • Startbatteri 54 %
  • Elektriske komponenter, belysning 15,1 %
  • Dæk 14,2 %
  • Karosseri, styretøj, bremser, undervogn, kobling 12,2 %
  • Batteri, elmotor, opladningsenhed 4,4 %
  • Køling, opvarmning, klimaanlæg 0,1 %

9.000 elbiler fik vejhjælp i 2020. Det er en tredobling i forhold til 2019. Stigningen skyldes det større antal elbiler.