Nye lynladere giver højspænding på indkøbsturen

En kæmpe opsætning af lynladere går snart i gang ved landets Føtex-butikker. Det er Clever, som i løbet af 2022 sørger for næsten 300 lynladepladser i byområder.

Fotomontage: Clever/Føtex
Bilist

Nyheder om nye lynladere til elbiler står næsten i kø. Dagens glade besked til nuværende og kommende elbilister kommer fra Clever og Føtex, som tilsammen kaster sig ud i en historisk stor udrulning af de helt hurtige ladere.

Næsten 300 lynladepladser vil på kort tid blive etableret i hele landet. Det sker ved 89 Føtex-butikker med egen parkeringsplads samt i første omgang ved ti Netto-butikker og tre Bilka-centre.

Dermed bliver det enkelt at lade elbilen, mens man foretager sig noget andet. På en indkøbstur på 20 minutter kan mange nye elbiler oplades fra f.eks. 20 til 80 procent.

- Det er smart, at det er lynladere, man sætter op ved dagligvarebutikkerne, for her tilbringer danske bilister nok typisk 20-30 minutter. Især vil bilister, som ikke har mulighed for at lade hjemme, få gavn af det, da der kan være rift om langsomme ladere i byerne eller ved boligforeninger, siger cheføkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Op til 350 kW

Lynladerne bliver med en blanding af 175 og 350 kW. Chademo bliver ikke en mulighed.

De mange nye ladere sættes op løbende, og Clever forventer, at alle kan være i drift inden udgangen af 2022, hvis tilladelser og strømtilslutning falder på plads.

Clever har i forvejen hurtigladere (50 kW) inkl. Chademo og AC-ladning til plugin-hybrider ved 22 Føtex-butikker. De stammer grundlæggende fra 2012, hvor Clevers forgænger, Choosev, var tidligt ude med hurtigladere. Disse ladestandere bliver som udgangspunkt stående.

Almindelige Clever-priser

Lynladerne ved Føtex og de andre af Salling-gruppens supermarkeder bliver en del af Clevers almindelige, offentlig tilgængelige ladenetværk.

Dermed vil også de normale priser gælde. For Clever-abonnementer med fri ladning er de nye ladere med i prisen. Andre kan købe efter behov ved hjælp af en gratis Clever-ladebrik eller apps. Der kommer – lidt usædvanligt - også læsere til betalingskort. I løs vægt koster en kilowatttime 5 kr.

- Hos FDM er vi glade for, at forbrugere, som ikke har abonnement hos ladeoperatøren, har mulighed for at betale med kreditkort, så opladning bliver lige så nemt som tankning af en brændstofbil, siger Ilyas Dogru.

Ladepladserne får tidsbegrænsning, så mange elbilister kan få glæde af lademuligheden.

Der findes i dag 58.000 elbiler i Danmark.

FDMs guide til ladning