Vi har i årevis været vant til at fylde brændstof i tanken på vores biler, og for de fleste er besøget på tankstationen en almindelig rutine helt uden ben i.
Men bliver du elbilsejer, så skal alt, hvad du ved om tankning, opdateres med ny viden om opladning. Det betyder, at støvede ord som ”vekselstrøm” og ”jævnstrøm” nu pludselig dukker op igen til skræk og rædsel for de af os, der måske ikke sad på forreste række i fysiktimen for længe siden.
Men uanset om fysikbegrebernes genkomst vækker glæde eller gru, så kan du være helt tryg ved dette: Det er absolut ikke nødvendigt at have en længerevarende naturvidenskabelig uddannelse for at eje, køre eller oplade en elbil i hverdagen.
I denne artikel får du et overblik over, hvad der er værd at vide for den almindelige elbilsejer om opladning.
Se FDMs videoguide til opladning af elbil
Hvis du ikke har prøvet at lade en elbil før, har du formentlig en masse spørgsmål. Hvad gør du, når du lader hjemme, og hvad gør du, når du skal lade bilen, mens du er på farten? I denne videoguide kan du se, hvordan du praktisk håndterer opladning i mange situationer, og du får styr på brug af forskellige kabler.
- Se videoer - klik på +tegnet til højre for at folde videoerne ud
-
Hvorfor er der forskel på strøm til elbilen?
Den strøm, der er tilgængelig i dit hus, er vekselstrøm. Vekselstrøm er det, der også hedder AC-strøm. Så når din bil skal have strøm på batteriet, der kommer fra dit hus, så er der altså altid tale om AC-ladning.
Du kan teknisk set ikke gemme AC-strøm på elbilens batteri. Det skal være DC-strøm (jævnstrøm). Så i bilen sidder der noget, der hedder en on board charger (OBC), der laver AC-strømmen om til DC-strøm, der så kan lagres på batteriet.
AC-ladning er den langsomste måde at lade på. Til gengæld er AC-ladning hjemme i mange tilfælde den billigste ladeløsning og pt. den mest almindelige.
Du kan få strømmen fra dit hus over på din bils batteri på flere forskellige måder. Klik på overskriften eller det blå plus-tegn for at folde menuen ud:
- Med nødladerkabel
- Du kan bruge et nødladerkabel, som du sætter i en almindelig stikkontakt. Her lader du din bils batteri på præcis samme måde, som skulle du oplade din computer eller telefon. Som navnet nødladerkabel indikerer, så er dette dog ikke en god løsning til at dække dit dagligdags ladebehov. Der kan i visse tilfælde ske en overbelastning af dine installationer, så vær opmærksom på at bruge nødladeren på sikker vis. Du kan få mere at vide om netop det i vores artikel om brug af nødlader.
Læs mere: Se hvornår du må bruge nødladeren - Med ladeboks, 1 fase eller 3 faser
-
En ladeboks er en installation, som på mange måder fungerer på samme måde som en ladestander. Ladeboksen installeres på din grund og bruger strømmen fra dit hus/din el-tavle.
Ladeboksen forbindes med et kabel, som du sætter i stikket på din bil, når du parkerer i din indkørsel/garage.
Ønsker du primært at oplade din bil hjemme, hvilket for de fleste vil være den mest fordelagtige løsning, så bør du have en ladeboks til opladning (brug ikke nødladeren til hverdagsbrug).
En intelligent ladeboks kan regulere opladningen, så du f.eks. lader, når strømmen er billigst.
1 fase:
En ladeboks med 1 fase leverer typisk lidt højere effekt sammenlignet med den effekt, du får, når du bruger nødladerkablet. Til forskel fra, når du bruger nødladerkablet, er der ikke her sikkerhedsmæssige begrænsninger på, hvor længe du må lade.
Ladebokse skal installeres af en autoriseret elinstallatør.
3 faser:
Generelt kan man sige, at jo større effekt laderen kan levere, jo stærkere går det med at lade din bil op. Så en ladeboks med 3 faser vil generelt betyde hurtigere opladningstider. Installationens, bilens og ladeboksens specifikationer skal dog alle matche hinanden for at få den helt optimale opladning af din bil.
Når du køber elbil, kan det være en fordel at sikre sig (evt. tilkøbe som ekstraudstyr), at elbilens OBC faktisk kan modtage 3 faser, så det ikke er bilens specifikationer, der begrænser din ladehastighed.
Du kan ikke trække mere kraft ud af dit hus, end der kommer ind i det til at begynde med. Så er der ikke ført 3 faser ind i huset, så kan der heller ikke etableres en ladeløsning, der leverer 3 faser ud. Langt de fleste huse i Danmark har dog 3 faser ind.
Spørg din autoriserede el-installatør om dine muligheder.
Læs mere: Find den ladeløsning, der bedst kan svare sig for dig
Hvordan oplader du elbilen ude?
Ligesom man AC-lader hjemme, så er det også muligt at AC-lade ude. Det foregår typisk på de mindre ladestandere, man ofte finder i det offentlige byrum, ved nogle parkeringspladser og arbejdspladser. Du skal som oftest have dit eget kabel med for at bruge ladestanderen. Ligesom det gælder for AC-ladningen derhjemme, så foregår opladningen her også i et stille og roligt tempo. Det kan være en ganske udmærket løsning, hvis du kun har brug for at få et begrænset antal kilometer ind på batteriet, eller hvis du har mulighed for at lade bilen stå til opladning i lang tid.
Når du oplader ude, har du også mulighed for at vælge at lade på ladestandere/ladestationer, hvor du kan lade meget hurtigere, end du kender det hjemmefra. Der findes både ”hurtigladning” og ”lynladning”. Det kan du få brug for, hvis du skal køre længere i din bil, end du kan nå på et fuldt opladet batteri. Og det skal man jo engang i mellem.
- Hurtigladning:
Du finder både hurtigladere i bybilledet ved større parkeringspladser og indkøbscentre, men også langs motorvejene på rastepladser og tankstationer. Hurtigladere har fastmonterede kabler (ofte med de tre almindelige stiktyper: Type 2, CHAdeMO og CCS-stik), så her er det ikke nødvendigt, at du medbringer dine egne. Senere i artiklen her kommer vi også kort rundt om emnet stik/kabler. -
Lynladning:
Lynladerstationer er der, hvor du pt. har mulighed for den hurtigste opladning. Lynladerstationer ligger ofte langs motorveje og trafikknudepunkter. I takt med at ladenetværket bliver udbygget, er der dog også ved at komme muligheder for lynladning i større byer. Lynladestanderne har også fastmonterede kabler. Der er altid kabler med CCS-stik og ofte også CHAdeMO-stik.
Tesla har sit eget netværk af lynladere, som ikke kan anvendes af andre elbilmærker. Biler fra Tesla kan bruge andre hurtiglader- og lynladerstationer, ikke kun Teslas egne.
Den store fordel ved hurtigladere og lynladere er naturligvis, at du på meget kortere tid kan få flere hundrede kilometer ind på batteriet. Langt de fleste moderne elbiler kan hurtiglades/lynlades, men det gælder ikke alle elbiler. En del plugin-hybrider kan ikke hurtiglades.
Læs mere: Tip til at oplade din bil "på farten"
Lader du sjældent ude?
Mange elbilejere lader nærmest udelukkende hjemme på egen lader. Men engang imellem kan alle jo få brug for at lade "ude". Her kan du se, hvordan du gør:
FDM tester løbende elbiler på det danske marked. En af de ting, vi undersøger, er, hvor lang tid det reelt tager at oplade de forskellige elbiler. Det at kende bilens reelle ladetid kan være vigtig information, når du skal vurdere, om en bestemt elbil vil passe godt ind i netop din hverdag.
Læs mere: Se alle FDMs test af elbiler
Hvorfor er der forskel på ladehastigheden?
Det er hurtigere at DC-lade, end der er at AC-lade. Det er der blandt andet af den grund, at det er DC-strøm, som det er muligt at ”gemme” i batteriet. Når du AC-lader, er din bils OBC derfor nødt til at omforme AC-strømmen til DC-strøm, som så kan lagres i batteriet. Men når du DC-lader, så kan den strøm, der kommer ud af ladestanderen, lagres direkte i elbilens batteri uden først at skulle omformes af bilens OBC. Sagt kortere: Du hælder strømmen direkte ind på batteriet – det sparer tid.
Hvor hurtigt kommer der strøm på batteriet?
Hurtiglader du med 50 kW, kan du få 100-150 km på batteriet på 30 minutter.
Lynlader du med 150 kW eller derover, kan du få 150 km på blot 15 minutter.
Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?
Det vil være forskelligt fra elbilsmodel til elbilsmodel, hvor lang tid det tager at lade batteriet op. Ladetid er ikke kun bestemt af, hvor meget standeren kan levere. Ladetid er i høj grad også bestemt af, hvor meget bilen kan modtage, hvor stort et ladetab, der er, mv. Du kan i bilens specifikationer læse dig frem til, cirka hvor hurtigt den kan oplades, eller du kan læse FDMs test af elbiler, hvor vi tester ladetiden i praksis.
Men helt præcist, hvor hurtigt din elbil kan lades op, afhænger af samspillet mellem ladeboksens tekniske egenskaber, OBC’ens tekniske egenskaber, batteriets temperatur, batteriets ladetilstand og balancering, batteriets størrelse og flere andre parametre.
Er du nysgerrig, og vil du gerne et spadestik dybere i forklaringerne, så har vi skrevet en artikel, hvor vi mere teknisk detaljeret forklarer, hvordan elbilen og herunder også opladning fungerer.
Læs mere: Sådan fungerer elbilen
Hvilke ladestik til elbiler skal du kende?
Der findes tre almindelige ladestiktyper til elbiler og plugin-hybrider.
Klik på overskriften eller det blå plus-tegn for at folde menuen ud:
- Type 2-stik
-
Type 2-stikket er det standard-stik, du finder i alle moderne elbiler. Det er det stik, der sidder i enden på det kabel, som du benytter på din ladeboks, og det kabel/stik du f.eks. anvender, når du AC-lader ude. Du kan bruge Type 2-stikket til AC-ladning med både 1 og 3 faser.
Type 2-stikket passer ned i CCS-stikket i bilen.
- CCS-stik
-
CCS er et hurtigladerstik/lynladerstik, og det er den europæiske standard for stik til elbiler. CCS står for Combined Charging System, og det kaldes nogle gange også et Combo 2-stik.
CCS er kompatibelt med et Type 2-stik. Den øverste del af CCS-hunstikket (i bilen) passer direkte sammen med Type 2-stikket (som er det, du bruger til AC-ladning af bilen).
Siden 2014 har det været et EU-krav, at man skal kunne bruge CCS-stikket på nye ladenetværk. Det betyder, at man kan anvende CCS langt de fleste steder ikke kun i Danmark, men også i Europa.
Nye Teslaer, Tesla Model 3 og Model Y-biler, er kompatible med CCS-stikket. Har man en tidligere Tesla kan man anvende en CCS-adapter, hvis man har brug for det.
- CHAdeMO-stik
- CHAdeMO er et hurtigladerstik/lynladerstik. CHAdeMO-stikket er en japansk standard, men er i praksis ved at blive udfaset. Snart vil man ikke længere umiddelbart kunne købe en bil med CHAdeMO-stik i Europa. Der vil i mange år frem være elbiler på vejene med CHAdeMO-stik, og der findes også mange ladestationer med mulighed for at bruge CHAdeMO-stik, men man må forvente, at nye ladestationer måske ikke vil etableres med mulighed for opladning med CHAdeMO-stik.
Hvordan lader du elbil og plugin-hybrid i udlandet?
En forudsætning for at lade nogen som helst steder, også i udlandet, er at du kan finde frem til, hvor ladestanderne/ladestationerne er.
Mange moderne elbiler har indbygget mulighed for at få oversigt og rutevejledning til lademuligheder i deres navigationsudstyr.
Hjemmesiden (og appen) plugshare.com giver også et godt overblik over alle ladestandere globalt på tværs af udbydere.
Læs mere: Her finder du ladestandere (eksternt link)
Går bilturen til et land i Europa, så vær opmærksom på, at der er mange forskellige operatører, der står bag ladestandere, og at du for at kunne benytte deres ladestandere ofte skal oprette en konto hos den pågældende operatør.
Inden du kører til udlandet, anbefaler vi derfor, at du finder frem til hvilke firmaer, der opererer langs den rute, du har planlagt, og at du opretter en konto hos operatørerne. Så undgår du at holde ved en ladestander et sted i udlandet uden mulighed for at kunne betale – og dermed lade.
Nogle hoteller, campingpladser, supermarkeder mv. tilbyder opladning af din elbil eller plugin-hybrid.
Er du tvivl om valg af ladeløsning?
Husk, du kan prøve FDMs beregner til ladeløsninger. Den hjælper med at finde frem til en ladeløsning, som matcher dine behov.