Få testet batteriet på din elbil hos FDM

Hidtil har det været umuligt for bilejere at få foretaget en uvildig test af standen på højvoltsbatteriet på deres elbil. Men med en ny test hos FDM kan du få et billede af batteriets helbredstilstand, så du kan bruge det ved en garantisag eller bilhandel.

Batteritest
Bilist

Hvor godt er batteriet på min elbil egentlig? Det spørgsmål stilles oftere og oftere fra elbilejere til FDMs rådgivning, i takt med at flere får elbil. Svaret har været umuligt at give.

"Når batteriet med tiden bliver slidt og degraderet, får bilen en kortere rækkevidde. Det kan nogle medlemmer mærke – eller de kan have en fornemmelse af det – men de kan ikke selv måle det. Nogle gange fremgår det af et display i bilen, men det kan man ikke nødvendigvis stole på. Mærkeværkstedet har hidtil været det eneste, der har kunnet måle batteriets tilstand, og her er beskeden oftest, at batteriet intet fejler," forklarer Lone Otto, der er områdechef i Teknisk Rådgivning i FDM.

Men nu er det muligt at finde ud af, om batteriet præsterer, som det skal. FDM er klar med en ny test, der kan måle batteriets helbredstilstand – eller State of Health (SoH) – på både elbiler og plugin-hybrider. Det er en måling af batteriets helbredstilstand angivet i procent, og det giver en indikation af, hvor meget brugbar kapacitet der resterer, i forhold til da det var nyt.

Det foregår ved, at man booker en tid og får installeret en testenhed, en såkaldt dongle, i bilen. Det skal ske, når batteriet er ladet op til 100 procent, og herefter skal du køre, indtil batteriet er nede på 10 procent ladetilstand eller derunder. Derpå skal donglen afmonteres af FDM, og du får efter to dage et certifikat med resultaterne.

Læs mere: Bestil batteritest 

FDM testassistent
FDM kan som de første i Danmark nu teste helbredstilstanden på elbilers højvoltsbatteri. Testen udføres af FDM Test og bilsyn. (Foto: FDM)

Undgå dyrt batteriskift

Testen er den eneste godkendte og certificerede test af bilers højvoltsbatteri. Donglen er fra virksomheden Aviloo, og FDMs rådgivning hjælper naturligvis med vejledning om resultaterne.

"Testen er den eneste mulighed, man har, hvis en forhandler eller et værksted f.eks. afviser at udskifte et højvoltsbatteri på kapacitetsgarantien med henvisning til, at kapaciteten stadig er god nok, selvom man oplever, at bilens rækkevidde er blevet meget kortere ved fuld opladning. Her kan testen afgøre batteriets nuværende tilstand, og FDM kan rådgive i den konkrete sag," siger Lone Otto.

Også ved køb og salg af brugt elbil eller plugin-hybrid opfordrer FDM til, at testen indgår.

"Vores klare anbefaling til køberne er, at de skal bede sælger foretage en kapacitetstest af batteriet, inden handlen indgås. På den måde kan man se, om batteriets kapacitet stadig er, som den skal være. Alternativt kan man risikere at stå med en nærmest ubrugelig bil, der skal have et nyt batteri eller have udskiftet dele af batteriet. Det kan nemt koste i nærheden af 200.000 kr.," påpeger Lone Otto.

Mange elbilsbatterier kan testes

Det er ikke alle bilmodeller, det er muligt at foretage batteritesten på, men stort set hele brugtbilsmarkedet er dækket. Og listen med biler, der kan testes, bliver løbende udvidet. Bl.a. kan du få testet batteriet på de mest populære brugte elbiler som Hyundai Kona, Renault Zoe, VW e-Golf, VW ID.3 samt stort set samtlige modeller fra Tesla, herunder Model 3, Model S og Model X. 

Er du interesseret i en test af din bils batteri, så kan du i forbindelse med bestilling af testen få endelig tilbagemelding på, om din bil kan testes.

Brug for at kende dit batteris tilstand? 

Som medlem af FDM kan du få testet højvoltbatteriet på din elbil eller plugin-hybrid med Aviloo Batteritest, og få kendskab til dit batteris tilstand f.eks. i forbindelse med køb eller salg af bil.

Bestil batteritest