Bilbudget 2025: Så meget kan du spare ved at købe elbil

Selvom ejere af elbiler allerede har måttet imødese ekstraordinære værditab som følge af hyppige prisfald hos de store bilmærker, vil det i 2025 samlet set være billigere at køre på el end benzin, når alt regnes med. Vi har endevendt økonomien for de mest købte prisklasser i Danmark.

Sløret trafik på motorvej
Bilist

Danskerne har allerede opdaget, at en elbil er et bedre køb end en benzinbil. Således kom den samlede andel af eldrevne nye og nyere biler op over 50 procent i 2024, og det betyder, at elbilerne nu er mere almindelige end de brændstofdrevne, når det kommer til nyanskaffelser.

I FDMs årlige bilbudget, hvor vi tager den økonomiske temperatur på netop anskaffelsen af en helt ny bil, understøttes denne tendens. Det betyder, at uanset om man vælger en billig eller en dyr bil, så kan man spare mange penge ved at vælge en eldreven en af slagsen. Helt konkret ligger den årlige besparelse på mellem 8.000 og 10.000 kr.

Det viser FDMs beregninger af de samlede udgifter ved at holde en ny bil, hvor vi har set på alle de udgifter, der er relateret til bilejerskabet, over en periode på fem år og 100.000 km.

Som noget nyt har vi i år kunnet regne på udgifter for både benzin- og elbiler til omkring 200.000 kr., da der nu er dukket elbiler op i denne prisklasse.

Derudover har vi igen i år regnet på prisklasserne 300.000 kr. og 400.000 kr. for både benzin- og elbiler, mens vi i den billigste klasse til 150.000 kr. stadig kun regner på udgifter for benzinbiler, da der endnu ikke findes så billige elbiler. Men de er på vej, så mon ikke vi næste år kan tage denne klasse med i en tilsvarende sammenligning mellem benzin og el?

Det koster en kilometer i 2025*
 

Ny benzinbil

150.000 kr.

Ny benzinbil

200.000 kr.

Ny elbil

200.000 kr.

Ny benzinbil

300.000 kr.

Ny elbil

300.000 kr.

Ny benzinbil

400.000 kr.

Ny elbil

400.000 kr.

I alt, kr. pr. km 3,06 3,45 3,03 4,20 3,77 4,94 4,42
I alt kr. pr. måned 5.096 5.746 5.051 7.001 6.290 8.230 7.373

*I forhold til sidste år er der tale om en gennemsnitlig stigning i udgiften på 2,6 procent. Det er stadig billigere 
at køre i en elbil end i en benzinbil til samme pris. Beløbene er baseret på en driftsperiode på fem år og 100.000 km.

Strømmen er blevet billig igen

I 2025 ser vi ind i en udvikling, hvor vi forventer, at prisen på el fortsat vil variere en del, men hvor vi i større grad også vil opleve perioder med meget lave eller ligefrem negative elpriser. For ejere af elbiler med egen ladeboks betyder det, at der fremover vil være gode muligheder for at spare mange penge ved at lade bilen op, når elprisen samlet set er lavest.

Har man en elbil og et abonnement hos Clever, kan man på tilsvarende vis også være heldig med, at ens udgift til el er mindre end den kompensation, man modtager, og dermed ser det ud til, at tiderne med energitillæg heldigvis er forvandlet til tider med mulighed for at reducere den samlede ladeudgift. 

I år har vi antaget, at 80 procent af opladningen sker hjemme til en gennemsnitspris på 1,30 kr. pr. kWh, og at resten af opladningen foretages ved offentlige hurtigladere til i snit 3,50 kr. pr. kWh. Denne beregningsmodel viser, at det fortsat er en del billigere at fylde strøm på en elbil end at fylde brændstof på en benzinbil, og at det netop er her, den store samlede besparelse ved at køre på el ligger. 

Det koster benzin- og elbiler

Vi har ikke lavet beregninger for plugin-hybrider, da salget af denne biltype nærmest er gået i stå, og da vi fra tidligere år ved, at udgiften kan sidestilles med det, der gælder for en benzinbil til samme pris. Heller ikke dieselbiler regner vi på, da privatsalget er for lille.

Vi har gennemført alle vores beregninger for en femårig periode med 20.000 km pr. år. Vil du gerne se tal for et højere årligt antal kørte kilometer, henviser vi til vores bilbudget-beregner på fdm.dk/beregnere, hvor du kan lave dit eget bilbudget baseret på dine egne indtastninger af værdier for bil, kørsel og lignende.

Vores beregninger er gennemført for sammenlignelige benzin- og elbiler til hhv. 200.000, 300.000 og 400.000 kr. På den måde kan vi sammenligne udgifterne for biler med forskellige drivmidler i samme prisklasse.

Beregningerne viser igen i år, at ud over at elbiler i sig selv er billigere at eje end benzinbiler til samme pris, så er de samlede udgifter ved at eje en elbil til 400.000 kr. stort set på niveau med udgifterne ved at eje en benzinbil til 300.000 kr.

De samlede udgifter for en elbil til 300.000 kr. placerer sig nogenlunde midt imellem udgifterne for en benzinbil til 200.000 kr. og en til 300.000 kr.

Med andre ord: Køber du en elbil, kan du tillade dig at købe en, der er mellem 50.000 og 100.000 kr. dyrere end den benzinbil, du ellers har kig på.

Læs hele FDMs bilbudget 2025 i Motor 1/2025 eller i den digitale udgave af motor

Værditabet er den største post

Køber du en ny elbil til ca. 300.000 kr., koster det samlet set 3,77 kr. pr. km, hvis du beholder den i fem år. Det svarer til ca. 75.000 kr. om året eller knap 6.300 kr. pr. måned. Heraf udgør de faste udgifter ca. 1.200 kr. pr. måned, mens de løbende udgifter omfatter godt 1.700 kr. pr. måned.

Resten (3.350 kr. pr. måned) er det, vi kalder kapitalomkostninger. Det er værditabet og rentebyrden og er for mange noget, der først dukker op som et håndfast beløb, den dag bilen skal sælges.

De billigste benzinbiler at eje er naturligvis dem, der er billigst i indkøb, og det er i grove tal dem til 150.000 kr. Dem har vi også regnet på, og de koster lige over tre kroner pr. km alt inklusive, eller hvad der modsvarer ca. 5.100 kr. pr. måned. Det er noget af det billigste, man kan køre i en ny bil for i 2025, hvis man vel at mærke indregner alt i sit bilbudget for de kommende år, på samme måde som vi har gjort.  

Hvad koster bilen dig?

Er du nysgerrig på, hvad den firehjulede kommer til at koste dig det kommende år? Eller påtænker du at købe ny bil? FDM har udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblik over dit bilbudget.

Prøv beregner