Bilkøber følte sig snydt, og måtte vente et år på at få otte års serviceaktiveret garanti på sin Peugeot

Mogens Holm valgte at købe en Peugeot E-3008, da sælgeren lovede otte års serviceaktiveret garanti. Men da bilen blev udleveret, var produktet ikke tilgængeligt, og der var ikke umiddelbart hjælp at hente. Et år senere var FDM med til at løse problemet.

Bilkøber følte sig snydt, og måtte vente et år på at få otte års serviceaktiveret garanti på sin Peugeot
Bilist

Valget stod mellem en Peugeot E-3008 og en VW ID.4, da Mogens Holm i juli sidste år skulle købe ny bil. Det var garantipakken, der blev afgørende for, hvilken han valgte.

– Jeg prøvekørte Peugeoten, og da sælgeren nævnte, at der var otte års garantipakke, blev jeg overbevist om, at det skulle være den. En dækning på otte år er unik og meget længere end de to års fabriksgaranti, der er på ID.4, fortæller Mogens Holm om sine overvejelser, da han købte bilen.

I den daværende markedsføring af bilmodellen blev potentielle købere stillet en Peugeot Allure Care i udsigt.

Det er ikke en egentlig fabriksgaranti, men et serviceaktiveret tryghedsprodukt på otte år, der indeholder en række forudsætninger, bl.a. at bilen skal serviceres hos Peugeot.

– Jeg så annoncerne for deres Allure Care, men jeg fik ikke noget på skrift i forbindelse med købet. Det var kun mundtligt, husker Mogens Holm.

Importør erkender fejl

Han skrev under på sin slutseddel 2. juni 2024, og bilen blev leveret halvanden måned senere. Her forsikrede mærkeforhandleren, at det nok skulle gå i orden med Allure Care. Det blev gentaget flere gange, når Mogens Holm henvendte sig.

Men Allure Care blev ikke indfaset i Danmark.

Mogens Holm mente ikke, at han kunne gøre mere, inden han bl.a. på FDM.dk læste, at man alligevel pr. kulance kunne få Allure Care, hvis man havde underskrevet en slutseddel på en Peugeot E-3008.

Læs mere: Peugeot-importør erkender fejl: 220 kunder bliver kompenseret

– Inden salget af Peugeot E-3008 gik i gang, kommunikerede vi om en serviceaktiveret garanti fra fabrikken, Allure Care, som desværre viste sig alligevel ikke at omfatte Danmark. Selvom fejlen hurtigt blev rettet, kan nogle kunder under pre-lanceringen have truffet deres beslutning om at forudbestille Peugeot E-3008 på baggrund af den forkerte information, sagde Christian Haugaard, Country Director fra Wismo Automotive i en pressemeddelelse i februar i år.

Købte bilen to dage for sent

Problemet for Mogens Holm var dog, at importøren satte skæringsdatoen for købet til at være senest den 31. maj 2024. Men han skrev under på sin slutseddel den 2. juni. 

– Det blev jeg pikeret over og protesterede til Wismo, der aldrig svarede, bortset fra at bekræfte modtagelsen af mine forskellige henvendelser. Så det fik jeg ikke noget ud af, siger Mogens Holm.

Han kontaktede i stedet FDM, der reklamerede til forhandleren og krævede, at Mogens Holm fik tegnet en Allure Care-aftale på bilen.

– Man skal naturligvis have den garantipakke, man er blevet stillet i udsigt, og han havde valgt bilen netop på grund af garantipakken, så det gav ikke mening i forhold til købeloven, at en skæringsdato to dage tidligere skulle forhindre ham i at få aftalen, siger jurist i FDM Nicoline Sophie Bredvold Amundsen, der hjalp med reklamationen.

Herefter blev Mogens Holm kontaktet af forhandleren, der accepterede, at bilen skulle være omfattet af de lovede otte års garanti, da sælgeren havde lovet det.

Sørg for at gemme alle oplysninger

Det juridisk afgørende er, om den enkelte køber har en berettiget forventning. En sådan berettiget forventning kan kunden normalt få i selve slutsedlen, i markedsføringen og/eller ved bilsælgerens udtalelser. I sagen fik Mogens Hansen sin berettigede forventning i både markedsføringsmaterialet og direkte fra sælgeren i form af den mundtlige udtalelse.

Hvis en kunde derimod ikke har set annoncen eller på anden måde har vidst, at Allure Care fulgte med, ville kunden normalt ikke kunne kræve tryghedsproduktet. For den kundegruppe er datoen vigtig, da den gælder for alle kunder, altså også dem, der ellers ikke havde juridisk krav.

– Generelt er det derfor vigtigt, at man sørger for at gemme markedsføringsmateriale og beder om at få info om bl.a. bilens udstyrspakke, ekstraudstyr og garanti på skrift i forbindelse med et bilkøb, siger Nicoline Sophie Bredvold Amundsen.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve