Tænk, hvis du kunne trække på erfaringer fra 13.500 af dine nærmeste venner, når du skal vælge din næste bil. Sådan er det næsten med resultaterne i AutoIndex, hvor de mange bilejere har svaret på flere end 130 spørgsmål om deres bil, forhandler og værksted.
Det er dermed den største hverdagstest af bilmærkerne, som man kan bruge som supplement til bl.a. Motors prøvekørsler og tests.
– Vi kører stort set alle nye biler og vurderer dem som helt nye. Men for at vide, hvordan de klarer sig på sigt, læner vi os bl.a. op ad svar fra bilejerne i AutoIndex ud over vores egne tests af brugte biler. Brugernes erfaringer er et vigtigt input, som man kan bruge, når man selv skal skifte bil eller råde andre i købsprocessen, siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Toyota i top
Tidligere på fdm.dk kunne man læse, at der for første gang siden 2012 blev kåret en anden vinder end BMW af den årlige AutoIndex-undersøgelse. Ny i front er Toyota, der dermed er det bilmærke, der ifølge undersøgelsen har de mest tilfredse ejere.
Det samlede resultat viste også, at bilejerne gennemsnitligt er blevet mere tilfredse i forhold til den forrige måling i 2024.
– Det giver os en indikation af, hvor bilmarkedet er på vej hen, og hvordan bilejerne bliver mødt hos forhandlerne, og når bilen skal på værksted. Det er vigtigt i disse år, hvor stadig flere nye bilmærker og modeller, der kører på el, kommer til Danmark. Selvom det enkelte mærke ikke er med i det endelige resultat, så indgår bilejernes svar stadig i det overordnede resultat, der siger noget om bilejerne som helhed, siger Søren W. Rasmussen.
Sidste år var der 23 mærker med i undersøgelsen, men i år er fire røget ud: Dacia, Fiat, Honda og Seat. De er ikke med, da for få ejere af mærkerne deltog, til at resultaterne af deres svar er gældende. Til gengæld er Polestar kommet med.
Kåringen af den samlede vinder bygger på en række delresultater, og nedenfor ser vi på de tre, der handler om ejernes vurdering af henholdsvis deres bil, deres forhandler og deres værksted.
Bilejerne har svaret på 20-30 spørgsmål om hvert emne. Det gælder for biler, der er op til fire år gamle, så ejerne har haft tid til at lære deres bil ordentligt at kende.
Hvor god er din bil?
I den del af AutoIndex, der fokuserer på bilens kvalitet, svarer bilejerne på spørgsmål om bl.a. bilens køreegenskaber, design, indretning, holdbarhed og funktionalitet.
Ved vurdering af hverdagsbrugen af bilen går tilfredsheden tilbage for ni bilmærker i forhold til sidste år, og årets største fald på 3,3 procent findes hos Peugeot, der ligger sidst. De mere prominente mærker Audi og Tesla har haft de næststørste tilbagegange.
Sidste år lå de på henholdsvis 6.- og 10.-pladsen, men i år rækker deres score kun til 14.- og 15.-pladsen. Derimod ses den største stigning hos Renault med 3,2 procents fremgang.
Polestar er nyt mærke i årets undersøgelse, og ejernes vurdering rækker til en plads som nummer syv blandt de 20 mærker i undersøgelsen.
BMW plejer at være ret suveræn, når det gælder bildelen, men må med en tilbagegang på 1,3 procent lige nøjagtig overlade førstepladsen til Toyota, der kun ligger tre indekspoint foran.
Gennemsnittet er steget med 0,6 procent og er dermed det gennemsnit, der er steget mindst blandt de tre delresultater.
Hvordan var oplevelsen hos forhandleren?
Hvordan blev du taget imod, da du trådte ind i lokalet? Hvor lang tid brugte sælgeren på dig? Og fik du mulighed for en ordentlig prøvetur i bilen? Det er blot noget af det, bilejerne vurderer forhandleren på.
Toyota har siddet limet fast på toppen af de to delresultater, der fokuserer på henholdsvis forhandleren og værkstedet – faktisk i alle årene siden 2003, da Motor første gang bragte resultater fra AutoIndex. Suzuki er dog ikke langt fra at kunne vippe mærket af pinden og er med en flot fremgang på 2,4 procent i forhold til sidste år hoppet op på andenpladsen.
Mazda har samme fremgang og er i år hoppet op fra en plads som nummer 10 til nummer fire, men årets højdespringer er Nissan med en fremgang på 2,6 procent. Det rækker til tredjepladsen – fire pladser bedre end sidste års syvendeplads.
Gennemsnittet for alle 20 bilmærker er steget med 0,8 procent i dette delresultat, og det dækker over, at der er fremgang over stort set hele linjen, på nær hos fem bilmærker. Mercedes-Benz falder tungest med 2,3 procent efterfulgt af BMW med 1,6 procent i forhold til sidste års undersøgelse.
Selvom Tesla og Audi er gået lidt frem, er det ikke nok til at forhindre, at begge mærker ligger helt i bunden, hvor Audi ligger foran Tesla på sidstepladsen, som elbilmærket også indtog sidste år.
Hvor godt klarer dit værksted reparationerne?
Mens oplevelsen hos forhandleren måske er en mere flygtig engangsoplevelse, så kommer bilejerne formentlig oftere på det samme værksted med deres nye bil i garantiperioden, og de har derfor et mere solidt grundlag med flere besøg at bedømme ud fra.
Bilejerne vurderer værkstedet og dets arbejde og kundeservice, og her indtager Toyota og Suzuki også de to første pladser – igen efterfulgt af Nissan på tredjepladsen – ligesom i delresultatet med vurdering af forhandlerne.
Mazda er det bilmærke, der har den klart største fremgang i forhold til sidste år med 4,5 procent. Næststørste hop fremad er hos Tesla, der kører fremad med 4,3 procent, og det får mærket væk fra sidste års sidsteplads – når man ser bort fra Fiat, der ikke er med i dette års undersøgelse.
Mærket er nu nummer 19 blandt de 20 bilmærker, kun undergået af Audi, der har en tilbagegang på 0,7 procent og er helt bagerst i feltet.
I alt er fem bilmærker gået tilbage, og BMW tager årets største fald på hele fire procent. Det har i overvejende grad været med til at koste mærket den samlede førsteplads, og BMW er nede som nummer 15 i værkstedsindekset.
Gennemsnittet er steget 0,7 procent, og i år er indekset opadgående i alle delresultater efter to år med faldende tilfredshed blandt de bilejere, der har svaret på spørgsmålene i AutoIndex.
Få råd og vejledning hos FDM
Husk, at du som medlem af FDM altid kan få råd, vejledning og hjælp, hvis du oplever problemer med din bil, din forhandler eller dit værksted.