Man skal se sig godt og grundigt for, før man køber nye vinterdæk til bilen. Det viser årets vinterdæktest med tydelighed. Ud af de 31 dæk, vi har undersøgt, dumpede hele 12 af dem i vores omfattende dæktest, der er udført som et samarbejde mellem bilklubber på tværs af Europa.
Ni dæk klarede sig omvendt rigtig godt, mens de resterende 10 dæk ligger i midterfeltet, hvor man godt kan forsvare at købe dem, men hvor man selvsagt ikke får de bedste på markedet. Testvinderen blev i år Goodyear UltraGrip Performance 3, som viste sig at have både gode køreegenskaber og en flot miljøprofil.
I lighed med de sidste års dæktest ser vi nemlig både på, hvor godt dækkene klarer at stå fast, når det gælder, og hvordan de belaster miljøet. Det sidste handler om, hvor dækkene er produceret, hvor meget materiale de indeholder, hvor længe de holder, og ikke mindst hvor let de ruller, da det har betydning for brændstofforbruget.
Generelt opnåede de fleste dæk et rimeligt resultat i denne kategori, men enkelte udviste ligefrem en meget flot miljøprofil takket være en lang levetid og en lav rullemodstand.
Nye regler for vinterdæk i Danmark
I år gælder nye regler for brug af vinterdæk på personbiler i Danmark. Formålet er at øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden i vinterføre samt at sikre, at bilister anvender dæk, der er egnet til forholdene.
Læs mere: Sådan er reglerne for vinterdæk i Danmark og andre lande
Bremselængden varierer voldsomt
Mens de fleste vinterdæk klarer sig hæderligt, når der er sne og is på vejen, ser man enorme forskelle, når vejen er våd. Og det er interessant i et land som Danmark, hvor vinteren oftest blot er våd, mørk og kold, men uden egentligt vinterføre. Det betyder, at vi i Danmark faktisk kører de fleste kilometer om vinteren på våde veje ved små plusgrader.
Det er derfor meget vigtigt, at man vælger vinterdæk, der kan stå godt fast på våde veje, og netop her ser vi enorme forskelle i dækkenes egenskaber. Vi har lavet bremsetests på våd asfalt, hvor vi bremser bilen ned fra 80 km/t. Her bremser det bedste dæk på 31,7 meter, mens det dårligste bruger hele 47,1 meter, før bilen står stille.
Forestiller man sig, at to biler kører ved siden af hinanden med 80 km/t, og at de er monteret med henholdsvis de bedste og de dårligste dæk, så vil bilen med de dårligste dæk stadig have en fart på 45 km/t, når den anden bil holder stille. Det er et rystende resultat og samtidig forklaringen på, at vi direkte fraråder køb af hele 12 af de testede dæk. De er simpelthen ikke skabt til et klima som det danske.
Op til dobbelt så lang levetid
Dækket med den længste levetid kan klare 81.000 km, før det er slidt ned. Det er dog samtidig et af de dæk, vi fraråder, at man køber, da det ikke kan bremse godt nok på våd vej. Betragter vi derfor udelukkende de gode dæk, ser vi en levetid på f.eks. 76.000 km for vinderdækket fra Goodyear og 67.000 km for Michelin-dækket, hvilket er flotte værdier. Til sammenligning klarer dækket fra Semperit kun 47.000 km, før det er slidt ned.
Det kan ses på driftsomkostningerne og er i særdeleshed en vigtig egenskab for dem, der kører mange kilometer om året.
Det betyder også noget for miljøprofilen, idet levetiden i sig selv trækker op i miljøvurderingen, men også fordi mængden af partikler fra dækket, der udledes, når man kører, selvsagt bliver mindre, når dækket slides mindre.
Det mest miljøvenlige dæk er således netop vinderdækket fra Goodyear, så her får man både den bedste miljøprofil og de bedste egenskaber på våd vej.
Sådan klarede dækkene sig
Hvilket af de testede dæk, du skal vælge, kan afhænge af dine egne præferencer. Måske vil du gerne have et dæk med særligt gode egenskaber i vådt føre eller ift. dækstøj, eller måske kører du mange kilometer og foretrækker et dæk, der udmærker sig ved at være meget slidstærkt?
Herunder kan du hente et dokument med dækkenes deltestresultater, overblik over vægtning af de enkelte deltest og forklaring af den anvendte testpointskala.
Download PDF med alle resultater fra FDMs test af vinterdæk 2025
Find test af din dækstørrelse
Herunder finder du FDMs test af vinterdæk (og helårsdæk) fra 2017 og til i dag. Du kan søge på dækdimensioner, mærke eller samlet stjernekarakter.
Har du brug for hjælp?
Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.