Det er dyrt at udvikle nye motorer, der lever op til de stadig strengere miljøkrav. Langt billigere er det at „optimere” motorstyringen, så den tilpasser sig kørselsforholdene – f.eks. når bilen skal bestå miljøeksamen.
FDM vil gerne slå fast, at VW-koncernen har udvist en forkastelig adfærd, og det har givet en alvorlig brist i forbrugertilliden. Det har også taget alt for lang tid at få svar på, om snyderiet også vedrørte danske biler. Hvad den tekniske løsning bliver, er endnu også uvist. Er det blot en „softwareopdatering”, eller taler vi konstruktive ændringer i motoren? Vi ved det ikke.
En ting er dog sikker: Det vil give forbrugerne unødvendigt bøvl og besvær. Og det er heller ikke givet, at ændringerne på alle modeller vil kunne udføres, uden at det efterfølgende vil påvirke eksempelvis bilens driftsomkostninger.
FDM er parat til at gå rettens vej
Mange har ønsket, at FDM tidligt tog del i konkurrencen om at true med bål og brand. Vi mener ikke, at tomme trusler er løsningen. Det er til gengæld kritisk dialog, indtil det står klart, hvordan Audi/VW/Seat/Skoda har tænkt sig at løse problemet.
Når løsningen – eller løsningerne – kendes, vil FDM i tæt samarbejde med vores europæiske søsterklubber nøje undersøge, om disse vil stille forbrugerne ringere. Er det tilfældet, har vi en klar forventning om, at VW også vil løse dette. Sker det ikke, er FDM naturligvis klar til om nødvendigt at gå rettens vej.
Testsystemet skal forbedres
Om VW står alene med bevidst snyd, vides ikke i skrivende stund, men en række bilproducenters biler granskes nøje af myndigheder og uvildige forbrugerorganisationer. Faktum er, at det langtfra kun er VW, der har problemer med at overholde grænseværdierne, når der testes efter mere realistiske kørselsmønstre. Det dokumenterer hundredvis af test fra FDMs søsterbilklub, tyske ADAC.
Uanset om en eller flere bilproducenter har snydt ved eksamen, er det et faktum, at det længe har været helt galt med selve eksamenskravene. Biler testes stadig efter forældede regler, der på ingen måde giver et brugbart billede af, hvordan biler bruges i praksis.
LÆS OGSÅ: Spørgsmål og svar om VW-sagen
Ansvaret for dette ligger først og fremmest hos de europæiske regeringer og Europa-Parlamentets politikere. Igen og igen har de europæiske bilklubber og andre forbrugerorganisationer krævet ændringer, men hver gang har hensynet til bilindustrien vundet – der er simpelthen for mange arbejdspladser på spil i lande som Tyskland og Frankrig.
Men der er lys for enden af tunnelen. Nye regler træder i kraft i 2017 efter massivt pres fra forbrugerne, og testene ser ud til at blive langt mere retvisende end de nuværende. Og her kan VW-skandalen måske få en positiv effekt – balancen mellem forbruger og industri er tippet. I hvert fald for en stund.
Denne "FDM mener" har tidligere været bragt i Motor nr 11, 2015