Opdateret 29. april 2017;
VWs opdatering af biler med det skandaleramte snydesoftware påvirker ikke bilerne negativ. Det viser før og efter- test, FIA har lavet af de første opdateringer. Testens positive resultat ændrer dog ikke på FDMs bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. FDM følger derfor den udvikling tæt.
LÆS MERE: Ingen bivirkninger – her og nu
FAQ om VW-sagen:
- Er det sikkert at opdatere bilens software?
- Hvad gør jeg, hvis jeg oplever problemer efter opdateringen?
- Hvad sker der, hvis jeg ikke får opdateret bilens software?
- Hvor lang tid har jeg til at få opdateret bilen?
- Jeg har ikke fået noget brev endnu – hvornår kan jeg forvente det?
- Hvordan skal du forholde dig, hvis du har fået brev fra VW?
- Vil VWs opdatering ændre min bils køreegenskaber?
- Kan min bil tåle at blive opdateret?
- Min bil er chiptunet. Mister jeg den med VWs opdatering?
Historik:
- Har Volkswagen også snydt med CO2-udledningen, dvs. hvor langt bilerne kører på literen?
- Hvad går VW-sagen ud på?
- Hvor mange biler drejer det sig om?
- Hvilke biler drejer det sig om?
- Er der også blevet snydt med VW-biler i Danmark?
- Hvad betyder det for danske ejere af de berørte biler?
- Bliver VW-biler kaldt tilbage i Danmark?
- Hvad er NOx'er?
- Opdager man det, hvis ens VW-bil er berørt af denne software?
- Betyder det, at berørte biler udleder flere NOx'er end de må?
- Hvad har NOx'er og brændstofforbruget med hinanden at gøre?
- Risikerer jeg, hvis min bil er berørt af denne software, at min halvårlige ejerafgift stiger?
- Hvorfor snyder Volkswagen med miljømålinger?
- Hvad gør FDM?
Er det sikkert at opdatere bilens software?
FDM har sammen med vores europæiske søsterklubber lavet en række uvildige undersøgelser af i alt fire biler, en VW Golf og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant, alle med VW-koncernens 2.0 TDI motor. Derudover har tyske ADAC testet både 1.2- og 1.6-motorerne. Bilerne er testet før og efter opdateringen af bilernes motorstyring med den nye softwareløsning, som VW-koncernen tidligere har fået godkendt af de tyske myndigheder.
Alle testene viste, at opdateringerne - her og nu - ikke påvirker bilens brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner negativt. Danske dieselbilejere, der er berørt af den såkaldte VW-skandale, behøver derfor i første omgang ikke været bekymret for den varslede opdatering af bilernes software. Ved alle før- og eftertest blev bilerne også testet efter den kommende WLTC-test, der i 2017 afløser den nuværende NEDC-test, som er afgørende for bilens typegodkendelse. Her viste alle test, at bilernes NOx-udledning faldt matkant efter opdateringen.
”De positive resultater ændrer dog ikke vores grundlæggende bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. Vi bør også huske på, at testene her kun omfatter få biler fra hver motorstørrelse ud af mange berørte mærker og modeller fra VW-koncernen. Derfor vil vi fortsat følge sagen tæt, og være klar til at tage de nødvendige skridt for at sikre forbrugernes interesser, hvis det skulle være nødvendigt,” siger Lone Otto, leder af FDMs tekniske afdeling.
Hvad gør jeg, hvis jeg oplever problemer efter opdateringen?
Langtidseffekten af opdateringen er endnu ikke testet, så det er ikke muligt at sige noget om, hvorvidt der kan opstå problemer på sigt. FDM følger udviklingen tæt og vil have fokus på eventuelle langtidseffekter af softwareændringen. Oplever du problemer med bilen, som du mener kan have med opdateringen at gøre, bør du i første omgang tage kontakt til VW og det værksted, der har stået for opdateringen. Som medlem kan du også altid kontakte FDMs rådgivning, som vil kunne rådgive dig yderligere om netop din situation.
Hvad sker der, hvis jeg ikke får opdateret bilens software?
Opdateringen er i Danmark en såkaldt tvungen opdatering. Bilens motorstyring skal opdateres med den nye softwareløsning for at leve op til den oprindelige typegodkendelse. Tager du ikke imod opdateringen, er bilen efterfølgende ikke lovlig at køre i. Det betyder for eksempel, at bilen ikke kan godkendes til syn, at du kan risikere bøde og at bilen får 'klippet' nummerpladerne.
Hvor lang tid har jeg til at få opdateret bilen?
De berørte bilejere vil modtage en indkaldelse via brev. Reagerer bilejerne ikke på indkaldelsen indenfor seks måneder, vil de modtage en rykker med en ny frist på seks måneder. Herefter vil bilen ikke kunne blive godkendt ved periodisk syn. Pr. 9. februar 2017 var i alt 37.367 biler opdaterede.
Jeg har ikke fået noget brev endnu – hvornår kan jeg forvente det?
De berørte bilejere bliver løbende indkaldt. Ultimo januar 2017 var knap 85 procent af de berørte biler i Danmark blevet indkaldt til opdatering. Af VW’s handlingsplan fremgår det, at Volkswagen-koncernen har inddelt de berørte mærker og modeller i 14 grupper. Ved udgangen af 2016 havde de tyske myndigheder i Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) og andre kompetente myndigheder i EU godkendt alle VW's tekniske løsninger.
Hvordan skal du forholde dig, hvis du har fået brev om opdatering fra VW?
I 2016 modtog en række danskere et brev udsendt af den danske importør af Volkswagen AG. Brevet blev udsendt via SKAT og blev sendt ud til alle danskere, der har en bil, som er berørt af Volkswagen-skandalen. Brevet var en varsling om, at bilen i løbet af 2016 ville få frigivet en serviceløsning, som betyder, at bilen igen kan leve op til bilens typegodkedelse.
FDM anbefaler, at man forholder sig afventende og uden bekymring. Brevet informerer blot om det, man allerede var klar over; at der vil ske en indkaldelse.
FDM følger sagen tæt og vil i samarbejde med sine europæiske søsterklubber undersøge, om løsningerne har uhensigtsmæssige konsekvenserne for forbrugeren. De første uvildige test viser dog, at det ikke er tilfældet. Skulle man som forbruger alligevel blive stillet ringere med løsningen, vil FDM være klar til at gå ind i sagen.
Se brevets ordlyd her:
Kære ********** **********
Vi er af Volkswagen AG blevet gjort opmærksomme på, at din bil er omfattet af den såkaldte Dieselsag.
Det betyder, at din bil indkaldes til en opdatering i løbet af 2016. Du kan forvente, at opdateringen varer mellem 30 minutter og en time.
Da der i alt er 90.000 biler i Danmark, som skal have denne opdatering, vil vi indkalde bilerne individuelt, og det vil ske løbende gennem 2016.
Det betyder konkret for dig, som bilejer, at vi kontakter dig igen direkte via brev, når det er blevet til, at netop din bil skal opdateres. Du vælger selv på hvilket autoriseret værksted i vores organisation, du ønsker at få foretaget opdateringen. Selve opdateringen er omkostningsfri for dig.
Indtil du har modtaget ovennævte brev, behøver du ikke foretage dig yderligere i denne sag, og vi vil gerne understrege, at din bil teknisk set er sikker at køre i.
Skulle du have yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os alle hverdage mellem 9 og 16 på telefon 43288360 eller mail . Du kan ligeledes holde dig orienteret om sagen på www.dieselinfo.dk.
Med venlig hilsen
Skandinavisk Motor Co. A/S
Vil VWs opdatering ændre min bils køreegenskaber?
Ja og nej. Du vil den først uge eller to (500-1.000 km) måske opleve, at din bil kører en smule anderledes end før opdateringen. Men da bilernes motorstyring har en adaptiv hukommelse, vil den efter kort tid igen køre, som den plejer. Opdateringen vil ikke have betydning for bilens brændstofforbrug eller ydeevne.
Kan min bil tåle at blive opdateret?
Som udgangspunkt ja. Det forudsætter dog, at der ikke er registreret fejl på motor eller motorkomponenter. Også derfor er det vigtigt, at en bil løbende vedligeholdes og serviceres efter producentens anvisninger, så blandt andet sliddele skiftes i tide. FDM er bekendt med tilfælde, hvor EGR-ventiler/køler, relativ kort efter opdatering er gået i stykker. Undersøgelser viste efterfølgende, at delene i forvejen var slidte og utætte pga. manglende vedligeholdelse og slid. Også eksempler på defekte indsprøjtningsdyser og fejl på dieselpartikelfilter har vist sig at være fra før opdateringen.
Min bil er chiptunet. Mister jeg den med VWs opdatering?
Det kort svar er ja. Opdateringen overskriver ganske enkelt din chiptuning, som dermed forsvinder. Med mindre der er tale om typegodkendt fabrikstuning, og en sådan findes ikke til den pågældende EA-189 motor, er chiptuning ulovligt. Derfor kan du heller ikke kræve at blive godtgjort for den overskrevne chiptuning.
Historik:
Har Volkswagen også snydt med CO2-udledningen, dvs. hvor langt bilerne kører på literen?
Det er kommet frem i medierne (4. november), at Volkswagen også kan have snydt med CO2-udledningen, og dermed hvor langt en række modeller kører på literen. Oplysningerne er stadig så nye, at det endnu ikke er muligt at vide, hvilke konsekvenser det kan have på sigt, hvis det er korrekt. Mange Volkswagen-bilejere spekulerer i, om det vil kunne have en konsekvens for registreringsafgiften og ejerafgiften.
Hvis EU som konsekvens af dette skulle tilbagekalder typegodkendelsen på bilerne, kunne det i teorien betyde, at man ville ændre på bilernes ejerafgifter og registreringsafgifter. Skulle man mod forventning overveje dette, er det FDMs klare holdning, at bilejerne skal holdes skadesløse. Det må til enhver tid blive en sag mellem Staten og Volkswagen. Det er ikke danske bilejere, der skal bøde for Volkswagens svindel. FDM vil derfor kæmpe for, at ejere af de berørte biler holdes skadesløse, hvis det skulle komme så vidt.
FDM følger sagen tæt og vil løbende oplyse om udviklingen.
Hvad går VW-sagen ud på?
Fredag 18. september kom det frem, at bilproducenten Volkswagen AG havde begået omfattende manipulation ved miljøtests af deres biler med 4-cylinder dieselmotorer i USA. Bilerne havde alle en indbygget software, der kan registrere, hvornår bilen udsættes for test. Under test kører bilen således i en anden tilstand med lavere udledning af emissioner, særligt kvælstofilter, de såkaldte NOx'er, og måske også bedre brændstoføkonomi. Dermed kan bilerne bestå den strengere amerikanske miljøtest, mens de i normal trafik forurener markant mere.
Tirsdag den 22. september indrømmede VW, at man bevidst havde gjort brug af softwaren i forbindelse med miljøtestene. Torsdag den 24. september sagde det tyske transportministerium, at der også er sket manipulation med udstødningsmålinger af europæiske modeller.
Fredag 18. september kom det frem, at bilproducenten Volkswagen AG havde begået omfattende manipulation ved miljøtests af deres biler med 4-cylinder dieselmotorer i USA. Bilerne havde alle en indbygget software, der kan registrere, hvornår bilen udsættes for test. Under test kører bilen således i en anden tilstand med lavere udledning af emissioner, særligt kvælstofilter, de såkaldte NOx'er, og måske også bedre brændstoføkonomi. Dermed kan bilerne bestå den strengere amerikanske miljøtest, mens de i normal trafik forurener markant mere.
Tirsdag den 22. september indrømmede VW, at man bevidst havde gjort brug af softwaren i forbindelse med miljøtestene. Torsdag den 24. september sagde det tyske transportministerium, at der også er sket manipulation med udstødningsmålinger af europæiske modeller.
Hvor mange biler drejer det sig om?
Volkswagen har oplyst, at cirka 11 millioner biler med den pågældende software, er blevet solgt på verdensplan. Bilerne er fordelt på koncernens forskellige mærker VW, Audi, Skoda og Seat. Mandag den 28. september oplyste VW Danmark, at det i Danmark drejer sig om op mod 91.000 biler. I februat 2017 blev tallet justeret til godt 82.000 biler.
Fredag eftermiddag fortalte den tyske transportminister Alexander Dobrint, at 2,8 millioner biler i Tyskland har den pågældende software.
LÆS OGSÅ: 11 mio. biler har snydechip
Hvilke biler drejer det sig om?
Indtil videre ved vi, at softwaren bruges i biler med dieselmotorer af typen EA 189, som er produceret fra 2009 og frem til 2015. EA 189 er en generel motorbetegnelse og sidder i biler fra både VW, Audi, Skoda og Seat. Så vidt FDM er orienteret, omhandler det både 1,2,- 1,6- og 2,0-liter alle firecylindrede dieselmotorer. Konkret hvilke modeller der er tale om, er Volkswagen Danmark i gang med at identificere.
Er der også blevet snydt med VW-biler i Danmark?
Det kan ikke afvises. I hvert fald meddelte VW Danmark mandag eftermiddag den 28. september, at op mod 91.000 biler i Danmark også har softwaren installeret. Det tal blev februar 2017 justeret til godt 82.000 biler. Hvorvidt softwaren er aktiv eller inaktiv, har VW Danmark endnu ikke overblik. VW Danmark vil heller ikke sige noget om, hvorvidt man evt. vil afhjælpe installeringen af softwaren via en opdatering af denne eller via teknisk løsning.
LÆS OGSÅ: Miljømålinger har længe været upræcise
Hvad betyder det for danske ejere af de berørte biler?
Som udgangspunkt har softwaren ikke nogen betydning for brugen af de berørte biler. VW Danmark har endnu ikke taget stilling til, hvordan man evt. vil afhjælpe installeringen af softwaren. I en meddelelse mandag aften den 28. september skrev VW Danmark dog, at man er i gang med at identificere de berørte biler, og at ejerne vil blive kontaktet direkte. VW Danmark påtager sig desuden det fulde ansvar for eventuelle nødvendige tekniske udbedringstiltag og de omkostninger, der er forbundet hermed, skriver de.
I følge VW Danmark har man også kontaktet Trafikstyrelsen og forespurgt om muligheden for at kunne kontakte ejerne gennem CRM-registret, hvis en teknisk løsning eller opdatering af softwaren bliver aktuel. I så fald får ejerne besked herigennem.
Bliver VW-biler kaldt tilbage i Danmark?
Når VW Danmark frem til, at man vil afinstallere softwaren, vil ejerne af bilerne sandsynligvis blive orienteret herom via CRM-registret.
Hvad er NOx'er?
NOx er et fælles navn for NO og NO2, og kaldes også for kvælstofilte eller kvælstofoxider. Hvor dieselbiler udleder mindre CO2 end benzinbiler, udleder de til gengæld generelt flere NOx'er. NOx'er er både miljø- og sundhedsskadelige. De bidrager til at forsure og påvirke ozonlaget og kan øge fremkomsten af hjerte-karsygdomme, luftvejssygdomme og nedsætte lungefunktion hos mennesker. For at løse problemstillingen med NOx'er, stiller man krav til, hvor mange NOx'er dieselbiler må udlede. Det er disse krav, som Volkswagen har forsøgt at omgå.
Opdager man det, hvis ens VW-bil er berørt af denne software?
Nej. Der er tale om en programmering i motorstyringen, der går ind og ændrer i styringen af motoren, når den er er til test. Det er derfor ikke noget, man som forbruger mærker under kørslen, men som alene har en miljømæssig effekt.
Betyder det, at berørte biler udleder flere NOx'er end de må?
Der kan være tale om, at motorerne udleder for meget NOx (kvælstofilte) som i USA, men teoretisk set også partikler og andre emissioner.
Hvad har NOx'er og brændstofforbruget med hinanden at gøre?
NOx'er og brændstofforbruget har som udgangspunkt ikke noget med hinanden at gøre. Fordi bilen udleder flere NOx'er, er der ikke tale om, at den forbruger mere brændstof eller kører kortere på literen. Omvendt ville det modsatte være mere sandsynligt, altså bedre brændstoføkonomi. Men det er der heller ikke noget, som tyder på er tilfældet.
LÆS OGSÅ: VW i stormvejr efter miljøsnyd
Risikerer jeg, hvis min bil er berørt af denne software, at min halvårlige ejerafgift stiger?
Selv om europæiske biler nu er omfattet, har det fortsat næppe praktisk betydning for danske bilejeres brug af deres bil. Volkswagen har snydt med, hvor meget NOx, bilerne udleder. Det har ikke umiddelbart noget at gøre med, hvor langt bilen kører på literen. Det er, hvor langt bilen kører på literen, der er afgørende for, hvad man betaler i ejerafgift. Og foreløbig tyder det ikke på, at der er snydt med dette.
LÆS MERE: VW-sagen: Ejerafgift bliver ikke berørt
Hvorfor snyder Volkswagen med miljømålinger?
Det kan FDM af gode grunde ikke vide, men det tyder på, at VWs og Audis dieselbiler ikke har kunnet miljøgodkendes i USA på ærlig vis. Den tekniske side af forklaringen er, at USA's og særligt Californiens krav til emissioner (skadelige stoffer i udstødningen) generelt har været en del skrappere end i EU, og særligt person-dieselbiler, som næsten ikke sælges i USA, har nærmest ikke kunne godkendes. Det er alligevel lykkedes Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz, om end flere har undret sig over, at det lykkedes for VW at præstere store forbedringer i udledninger lige efter, at skrappere miljøkrav var indført i 2007. Det er særligt kravet til NOx (kvælstofilter), der har voldt kvaler.
Når man ser på sagen, er det vigtigt at forstå, at der er tale om to forskellige miljøregnskaber. Et i USA der fokusere på udledningen af NOx og partikler og et i Europa, der fokuserer på CO2 og forbrug. Disse to regnskaber er omvendt proportionale, da biler, der kører længere på literen, mindsker deres CO2-udslip, men øger deres udslip af NOx.
Så tilsyneladende er der manipuleret, så bilerne har udledt tilpas lidt NOx under typegodkendelsen, men muligvis har kørt med reduceret effekt. Ude hos forbrugerne har bilerne kørt fint, men i virkeligheden udledt alt for mange NOx’er, hvilket bilisten ikke kan se eller mærke.
Den kommercielle del af forklaringen på snyderiet kan være, at dieselbiler har været en billig måde at kunne tilbyde biler med ekstrem god brændstoføkonomi til amerikanske kunder – i konkurrence med Toyotas meget populære benzin-hybrider. Det har samtidig givet VW et unikt produkt i USA brandet som 'Clean Diesels' og har da også været en stor del af VWs fremgang i USA.
Hvad gør FDM?
FDM er med i det verdensomspændende bilklubsamarbejde FIA, og vil ad denne kanal søge at få afdækket, hvad denne sag betyder for de berørte bilejere. FDM vil bruge dette samarbejde til at løse den opgave, det er at få overblik over, hvilke konsekvenser sagen har for dieselbilejere.
FDM har fra begyndelsen og fulgt de uvildige før- og eftertest, der bliver lavet i bilklub-regi af opdateringerne. De foreløbige test viser, at opdateringerne ikke har nogen negativ effekt på bilerne ydeevne eller brændstofforbrug.
FDM har siden sagen begyndte at rulle mandag den 21. september desuden løbende været i dialog med VW Danmark, og følger i det hele taget sagen tæt, ligesom vi er klar til at tage de nødvendige forholdsregler på vegne af de danske bilejere.