Skadelig grøn overbudspolitik

Afgiften på elbiler står til at stige fra nytår. Men i stedet for at løse afgiftsproblemet har politikerne mere travlt med at overbyde hinandens grønne tiltag.

Elbil
FDM Mener

Den politiske efterårssæson kan blive skelsættende, når regeringen fremlægger de næste dele af sin klimahandlingsplan. Her er det forventningen, at det frem mod finansloven vil blive besluttet, hvordan transportområdet skal bidrage til 70-procents-målsætningen. Det kan meget vel gå hen og blive historisk vigtige ændringer på bilafgiftsområdet, og der vil forhåbentlig blive udstukket konkrete udviklingsplaner for ladeinfrastrukturen. 

Personbilen er på godt og ondt blevet selve symbolet på den grønne omstilling. Derfor venter alle på, at den såkaldte Eldrup-kommission vil fremlægge sin anbefaling for, hvordan overgangen fra benzin- og dieselbiler til lav- og nulemissionsbiler bedst kan realiseres. Vel at mærke samtidig med at statens provenu på personbilområdet fastholdes. 

FDM til kommission: Sådan omlægges bilafgifterne

Det er netop det sidste, der er problemet, og her, rivegildet begynder. De grønne biler vil frem mod 2030 have behov for en afgiftsmæssig hjælpende hånd, hvis forbrugerne for alvor skal vælge dem til. Flere af regeringens støttepartier er fortalere for en hård overgang, hvor benzin- og dieselbiler gradvist, men hurtigt forbydes eller beskattes i en grad, så forbrugerne simpelthen holder op med at købe dem.

Dyr grøn omstilling

I FDMs optik er det her, filmen knækker. Bilisterne betaler allerede årligt omkring 50 milliarder kroner i afgifter, og bilen er derfor oftest husstandens næststørste udgiftspost. Samtidig er bilen altafgørende for danskernes mobilitet – 80 procent af persontransporten sker i bil. 

Læs også: FDMs oplæg "Bedre biler på de danske veje"

Vælger regeringen at følge sit parlamentariske grundlag og stramme afgiftsskruen, før det er muligt for den almindelige dansker at købe en prismæssig konkurrencedygtig og brugbar lavemissionsbil, kan det blive en meget dyr grøn omstilling på personbilområdet.

Med endnu højere afgifter risikerer man at sætte trafikken og dermed Danmark i stå.

Både for den enkelte dansker, der enten vil få endnu højere transportudgifter eller begrænset sin mobilitet, og for samfundet som helhed, hvor god mobilitet er helt afgørende for den økonomiske udvikling.

Med andre ord risikerer man med endnu højere afgifter at sætte trafikken og dermed Danmark i stå.

Grøn politik med blik for borgerne

I FDM er vi fuldt bevidste om den enorme opgave, det er at nå klimamålene, ligesom vi bakker op om dem. Det er imidlertid afgørende at føre en grøn politik, som forbrugerne kan se sig selv i, og hvor de har reelle handlemuligheder. Danmark kan ikke alene løse bilernes klimabelastning, men må på EU-plan presse på for fælles krav til bilproducenterne.

Det, vi kan i Danmark, er at indrette en hensigtsmæssig afgiftspolitik. FDM har sammen med Dansk Industri og De Danske Bilimportører lavet et bud på en konkret grøn afgiftsmodel. Den håber vi, at politikerne vil forholde sig seriøst til i stedet for at fremture med grøn overbudspolitik.

Overvejer du at skifte til elbil eller plugin-hybrid?

Få rådgivning