Sådan lukker vi det afgiftshul, elbilerne har skabt i statskassen

Efter mange år med bilafgifter, der gør det urimeligt dyrt at købe en sikker og miljøvenlig bil, kan der nu laves smartere afgifter. Hvis politikerne tør.

Modelbil kører op ad stabler af mønter
FDM Mener

Flere og flere danskere skifter til en bil med ladestik. Men selvom det er godt for den grønne omstilling, er de mange nye elbiler ved at blive et politisk problem.

I et land, hvor køb, ejerskab og drift af biler i årtier har været en vigtig indtægtskilde for staten, er pengestrømmen fra bilerne bremset kraftigt op, da der kun er meget begrænsede afgifter på elbilerne.

Derfor diskuterer regeringen i skrivende stund stadig internt, hvordan vi på den ene side sikrer, at endnu flere danskere skifter til elbil, og på den anden side finder pengene til at dække afgiftshullet i statskassen.

Afgift efter vægt og effektivitet

Dele af bilbranchen, som lever af at sælge elbiler, mener, at elbilsalget vil gå i stå, hvis der fra næste år som aftalt gradvist kommer registreringsafgift på især de dyrere elbiler.

Helt så bekymret er FDM ikke. For os er det vigtigere, at der kun er en lav afgift eller ingen afgift på de elbiler, som de fleste danskere køber. Dermed ikke sagt, at FDM støtter det hidtidige afgiftssystem, hvor registreringsafgiften var bestemt af bilens pris. Vi ser helst, at registreringsafgiften skrottes.

Derfor har vi efterlyst et helt nyt afgiftssystem med en løbende afgift baseret på f.eks. vægt og energieffektivitet. Men det er svært både teknisk og politisk – i hvert fald på den kortere bane.

Indfør differentieret ejerafgift

Et første skridt kunne være at differentiere den halvårlige ejerafgift på elbiler. For hvorfor betaler alle elbiler i dag den samme lave ejerafgift? Helt som med benzinbiler er der stor forskel på, hvor energieffektive elbiler er.

Politisk tales der også om vejafgifter. Den intelligente version, der kan tage højde for hvor, hvornår og i hvad man kører, ligger ikke lige for. Det er teknisk svært og endnu sværere at håndtere politisk.

En flad, lav årlig afgift, der er ens for alle, kunne være en brugbar løsning, hvis der mangler penge. På den måde kommer udenlandske bilister også til at bidrage.

Det bliver spændende at se, hvad politikerne vælger. Sparker de dåsen ned ad vejen, eller griber de muligheden for et historisk opgør med den værdibaserede registreringsafgift? FDM håber på det sidste. 

Bliv aktiv i et stærkt FDM

At FDM er en stemme, der lyttes til, skyldes, at vi kan tilbyde politisk med- og modspil. Vores styrke ligger blandt andet i vores størrelse – at vi taler på vegne af over 280.000 husstande.

Medlemsdemokratiet har siden foreningens begyndelse været en hjørnesten i FDM. Derfor arbejder vi med at udvikle FDMs medlemsdemokrati og invitere nye øjne ind i fællesskabet, så de kan være med til at sætte retning på vigtige emner som færdselssikkerhed, bilafgifter, bæredygtighed og den grønne omstilling.

Læs mere om, hvordan du kan være med her.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve