- Der er ingen grænser!
Som ny-amerikaner og med seks års erfaring som bildirektør ser den danskfødte bildesigner Henrik Fisker uanede muligheder og ingen begrænsninger.
I hans opfattelse er efterårets introduktion af den bil, der bærer hans navn, kun begyndelsen på et sandt bileventyr, drevet af design og teknologi.
Der er ingen grænser for Fisker Automotive, mener direktøren og grundlæggeren, da Motor ved lanceringen af Fisker Karma i Milano spørger, hvor stort det kan blive.
Fuld fart siden BMW og Aston Martin
Accelerationen bliver ekspotentiel, hvis drømmen holder. Efter at Henrik Fisker i 2005 havde forladt jobbet som eksteriørdesigner hos BMW og chefdesigner hos Aston Martin, skabte han et par håndfulde superbiler.
I Fisker Coachbuild i Californien ombyggede han Mercedes-Benz SL AMG og BMW 6-serie og gjorde dem endnu finere og dyrere som henholdsvis Fisker Tramonto og Fisker Latigo CS. Fisker har tidligere erkendt over for Motor, at det kun blev til nogle håndfulde af den ene og en enkelt af den anden.
Der skulle også ske noget.
Oscar-fest skabte idéen
- Vendepunktet kom, da jeg så (skuespilleren, red.) Leonardo Di Caprio ankomme til Oscar Award i en Toyota Prius. Han kunne være kommet i hvad som helst, siger Henrik Fisker.
Behøvede det at være noget så kompliceret som en opladningshybrid. Kunne du ikke have grundlagt et eksklusivt bilmærke med konventionel teknik?
- Nej. Hvis man vil markere sig og trænge igennem, skal designet kombineres med en god portion miljø, siger Henrik Fisker.
Elbil med uendelig rækekvidde
I bilverdenen hersker nærmest en religionskrig, om fremtiden skal være rene batteridrevne elbiler eller om det skal være elbiler med en rækkeviddeforlænger, også kaldet opladningshybrider. Uafhængige eksperter vurder, at der bliver brug for begge dele med opladningshybriderne som den største gruppe på mellemlang sigt.
Henrik Fisker forsvarer valget af hybridteknikken sådan:
- Nogen siger: Hvorfor køre rundt i en elbil med en benzinmotor, der sjældent bruges? Jo, eller hvorfor køre rundt med et meget stort og dyrt batteri, som man sjældent udnytter helt - og alligevel ikke giver ubegrænset rækkevidde?
- Man skal tænke på, at når man sætter sig ind i en fuldt opladet elbil, svarer det til, at den gule brændstoflampe tænder i en benzinbil. En elbil kræver, at man kan planlægge sin dagligdag i høj grad, og hvis man kan det, kan man lige så godt benytte kollektiv transport, siger Fisker.
- Jeg har lige været en tur til St. Tropez (fra Milano, red.) i Karma. Det kunne jeg ikke have gjort med en elbil, for der er over 400 km.
Men teknologien med en benzinmotor som generator er ikke optimalt til alt:
- En sælger, der kører 500 km om dagen, skal hverken have en elbil eller en opladningshybrid. Han skal have en dieselbil.
Fra koncept til salgsklar på 3½ år
Selv om teknikken er helt ny, er det gået ganske hurtigt med at gøre idé til virkelighed.
Tre et halvt år efter at Henrik Fisker på Detroit-udstillingen præsenterede konceptbilen Fisker Karma, er den gået i produktion. På en fabrik i Finland skal der nu bygges 12.000-15.000 eksemplarer årligt af superbilen Karma - hvis der er kunder til det.
Men det er kun begyndelsen. Henrik Fisker har købt en nedlagt General Motors-fabrik i USA med en egentlig værdi på omkring tre mia. kr., og ´dér skal det blive rigtig stort med ”Nina”.
Fisker fik fabrikken for 20 mio. dollar (godt 100 mio. kr.), men fik 21 mio. dollar i starthjælp af delstaten Delaware, hvor fabrikken ligger. Desuden har Obama-regeringen bevilget Henrik Fisker et statslån på 528 mio. dollar (ca. 2,7 mia. kr.)
- Det var et afgørende rygstød at få. Det gjorde det nemmere at skaffe yderligere privat kapital, siger Fisker.
Var nær bukket under i 2009
Og det var åbenbart helt nødvendigt. Henrik Fisker erkender nemlig indirekte i interviewet med Motor, at det årstid, som Karma er blevet forsinket, skyldtes alvorlige økonomiske problemer.
- Finanskrisen kom på et dårligt tidspunkt, netop som vi skulle rejse mere kapital. Ingen ville investere, og vi måtte lægge Fisker Automotive helt i dvale og afskedige medarbejdere, fortæller Henrik Fisker.
Med statslånet i ryggen, lykkedes det efterhånden at skaffe yderligere tre mia. kr. Blandt investorerne er oliestaten Qatar.
Det gjorde det muligt at sætte fuld damp på hybridbil-udviklingen, og Fisker fik nyt hovedkvarter i Anaheim, Californien, hvor der nu arbejder over 600 teknikere og designere. Desuden er der en lille udviklingsafdeling i Tyskland, og der købes en del udvikling hos andre firmaer. F.eks. er finske Valmet, der er bygger Karma, dybt involveret i projektet, og det californiske firma Quantum Technologies har stået for en stor del af hybridudviklingen.
"Nina" er klar
Her er udviklingen af den næste, mindre model med kælenavnet Nina er netop afsluttet, og fra 2013 skal den bygges i op til 100.000 eksemplarer årligt. ”Nina” bliver lige som Karma en opladningshybrid - eller elbil med rækkeviddeforlænger, som Fisker kalder typen.
Drømmene kredser nu om en tredje, endnu mindre model med endnu større potentiale. Den kunne måske godt blive udviklet eller bygget i samarbejde med en stor bilproducent.
- Men det er altså for tidligt at tale om en tredje model, siger Henrik Fisker med et anstrøg af dansk jordbundethed.