Når 26 helt nye biler testes samme sted over syv dage, kan man godt kalde det ?verdens største biltest?. Mere officielt er navnet Tannistesten, og den udgør hvert år en vigtig del af forberedelserne til kåringen af årets bil i Europa, Car of the Year. Her prøvekører vi ? og flere udenlandske biljournalister ? mange af de helt nye bilerfor allerførste gang.
Bag Tannistesten, der finder sted i Tannisby mellem Hirtshals og Skagen, står de seks nordiske medlemmer af Car of the Year-juryen. Fra og med i år er det FDM, der i praksis arrangerer det store testarrangement med omkring 150 deltagere, heraf ca. 45 journalister og fotografer tilknyttet de europæiske medier, som har et medlem i juryen.
I alt er der 58 jurymedlemmer fordelt på 22 europæiske lande. Danmarks eneste medlem af juryen er Motors/FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
GIV DIN STEMME: Hvilken bil synes du, skal være Car of the Year 2017
Test giver bedre biler
FDM ser sådan en test som en naturlig aktivitet for en forbrugerorganisation:
En test som denne gør det muligt for journalister fra hele Europa at teste og sammenligne biler fra alle producenter. Det øger konkurrencen og sikrer i sidste ende, at vi forbrugere kan få bedre, billigere og mere sikre biler, sagde FDMs administrerende direktør, Thomas Møller Thomsen, under Tannistesten i en tale til repræsentanter fra alverdens bilproducenter.
Fokus på sikkerhed
Tannistesten har altid haft fokus på sikre og velkørende biler, og de forhold testes den dag i dag ved den krævende elgtest. Den gennemføres i løbet af testugen på Sindal Flyveplads. I år er der desuden sat skærpet fokus på de vigtige nødbremser.
Her er det Søren W. Rasmussen, der på flyvepladsen har testet alle kandidaterne mod en plastbil. Forskellene var store. Og Motors biltekniske redaktør slap for at teste adskillige biler. De havde nemlig slet ikke sikkerhedsudstyret, og dermed fik FDM bragt dette vigtige emne højt op på dagsordenen over for de øvrige europæiske bildommere.
Det vil derfor næppe ske igen, at der vil være flere ellers oplagte kandidater til titlen, som ikke kan fås med en automatisk nødbremse.
LÆS OGSÅ: Automatisk nødbremsesystem