Tre måneder efter købet af den brugte Saab 9-3 fra 2007, der havde kørt 179.000 km, stod bilen af med en defekt turbo.
Det skete i juni 2017, og bilkøberen, der er FDM-medlem, ønskede at ophæve handlen.
”Det er et helt rimeligt krav, da det af købelovens formodningsregel fremgår, at en mangel, der viser sig inden for seks måneder efter leveringen, må antages at have været til stede på leveringstidspunktet. Den mangel hæfter sælgeren for,” forklarer advokat i FDM Casper Schad.
Han vejledte FDM-medlemmet og førte sagen i de efterfølgende knap to år, der skulle gå, inden sagen fandt en endelig afgørelse.
Få personlig rådgvining hos FDM
Få hjælp af FDM
Vores jurister er eksperter i alt det, der står med småt. Vi læser gerne din kontrakt igennem, så husk at tage forbehold for FDMs godkendelse, inden du skriver under.
Er du ikke medlem endnu, kan du blive det, når du indsender din slutseddel.
Svært at klare uden hjælp
Sagen startede først i Ankenævn for biler, der gav medlemmet medhold i, at købet kunne ophæves, da forhandleren ikke kunne bevise, at den væsentlige mangel på bilen ikke var til stede på købstidspunktet.
Sagsforløbet fremgår af grafikken herunder og endte med, at forhandleren tog bilen tilbage og betalte medlemmet købssummen på 95.000 kr. minus 0,50 kr. for hver kilometer, bilen havde kørt siden købstidspunktet.
”Det er heldigvis sjældent, at det kræver processer ved hele fem retslige instanser, før man har opnået det, man fra starten havde krav på. Det er hård kost for en almindelig forbruger, og mange havde formentlig opgivet undervejs, hvis ikke de havde en organisation som FDM i ryggen,” siger Casper Schad.
Læs mere: Guide til trygt bilkøb
Har du behov for rådgivning?
Hver dag rådgiver vi vores medlemmer om stort og småt med biler, teknik, forbrugerrettigheder og meget andet. Nogle henvendelser ender som sager, hvor vi kæmper på bilistens side for at løse problemet.