Fik 95.000 kr. retur efter to år

Efter to års kamp gennem fem instanser kunne et FDM-medlem endelig få ophævet en bilhandel. FDM var med ham hele vejen

Efter to års kamp gennem fem instanser kunne et FDM-medlem endelig få ophævet en bilhandel. FDM var med ham hele vejen
Medlemsnyt

Tre måneder efter købet af den brugte Saab 9-3 fra 2007, der havde kørt 179.000 km, stod bilen af med en defekt turbo.

Det skete i juni 2017, og bilkøberen, der er FDM-med­lem, ønskede at ophæve handlen.

”Det er et helt rimeligt krav, da det af købelovens formod­ningsregel fremgår, at en mangel, der viser sig inden for seks måne­der efter leveringen, må antages at have været til stede på leverings­tidspunktet. Den mangel hæfter sælgeren for,” forklarer advokat i FDM Casper Schad.

Han vejled­te FDM-medlemmet og førte sa­gen i de efterfølgende knap to år, der skulle gå, inden sagen fandt en endelig afgørelse.

Få personlig rådgvining hos FDM

Få hjælp af FDM

Vores jurister er eksperter i alt det, der står med småt. Vi læser gerne din kontrakt igennem, så husk at tage forbehold for FDMs godkendelse, inden du skriver under.

Er du ikke medlem endnu, kan du blive det, når du indsender din slutseddel.

Bliv medlem

Svært at klare uden hjælp

Sagen startede først i Anke­nævn for biler, der gav medlem­met medhold i, at købet kunne ophæves, da forhandleren ikke kunne bevise, at den væsentlige mangel på bilen ikke var til stede på købstidspunktet.

Sagsforløbet fremgår af gra­fikken herunder og endte med, at forhandleren tog bilen tilbage og betalte medlemmet købssummen på 95.000 kr. minus 0,50 kr. for hver kilometer, bilen havde kørt siden købstidspunktet.

”Det er heldigvis sjældent, at det kræver processer ved hele fem retslige instanser, før man har op­nået det, man fra starten havde krav på. Det er hård kost for en al­mindelig forbruger, og mange hav­de formentlig opgivet undervejs, hvis ikke de havde en organisati­on som FDM i ryggen,” siger Ca­sper Schad.

Læs mere: Guide til trygt bilkøb

5 instanser

Har du behov for rådgivning?

Hver dag rådgiver vi vores medlemmer om stort og småt med biler, teknik, forbrugerrettigheder og meget andet. Nogle henvendelser ender som sager, hvor vi kæmper på bilistens side for at løse problemet.

Få personlig rådgvining hos FDM