Logo

Up er i top – men taber terræn

Arkiv

5. januar 2015

Bilsalget i 2014 fordelt på segmenter. Rådata: De Danske Bilimportører. Bearbejdning og illustration: Torben Arent
Torben Arent

VW Up er også den suverænt mest købte bil i 2014, men taber terræn i forhold til året før. Og det er generelt for mikroklassen, at den er mindre populær end før. Den lille mellemklasse går klart frem.

Med 10.106 indregistreringer blev VW Up en særdeles sikker ”vinder” af det danske bilsalg 2014. Nr. to på hitlisten, Peugeot 208, nåede kun op på godt det halve.

Men VW Up og alle dens klassekammerater har tabt terræn gennem det meste af året. Up solgte næsten 13.000 styks året før, og ifølge Motors beregninger er det såkaldte A-segment gået tilbage fra 31,0 procent i 2013 til 27,3 procent i 2014.

SE OGSÅ: Småt er stadig det store hit (bilsalget i 2013)

Nissan Micra og Mitsubishi Space Star, der begge fås til under 100.000 kr., er talt med i den lidt større miniklasse/B-segment.

Miniklassen er nu størst

Også miniklassen - med Peugeot 208 markant i front - er gået lidt tilbage, men minibilsklassen er nu lidt større end mikroklassen.

Den lille mellemklasse går derimod markant frem – fra 17,6 procent af salget i 2013 til nu 21,3 procent. Fire biler fra denne mellemklasse er med på top 20: Skoda Octavia, VW Golf, Nissan Qashqai og Peugeot 308.

VW solgte 23.000 biler

Blandt bilmærkerne blev VW det suverænt største med 23.000 personbiler. Peugeot kommer på andenpladsen med ca. 18.200 og Ford er nr. tre med ca. 14.900.

Årets top 20-liste indeholder tre Peugeot’er og VW’er, mens der er to fra Ford, Renault, Kia, Hyundai, Toyota og Skoda.

Top 20 personbiler 2014
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Top 20 personbiler december
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
12
14
15
16
17
18
19
20
Kilde: De Danske Bilimportører