Det er fire et halvt år siden, at Motor skrev: ”Maserati er sent til SUV-festen”.
Så nu må det må være meget sent, når Maserati på Genève-udstillingen til marts viser den produktionsklare Levante-SUV. Salget begynder kort efter.
Konceptet blev vist i 2011
Da Maserati viste konceptbilen Kubang i efteråret 2011, lød planen, at bilen kunne være klar i 2012. Og 2011-konceptet var ikke engang første forsøg. En konceptbil blev vist allerede i 2003 – for 13 år siden.
SE OGSÅ: Maserati er sent til SUV-festen
Levante er den første SUV eller crossover i Maseratis 100-årige historie.
Succes er helt afgørende
Bilen er særdeles vigtig, hvis Maserati skal overleve på længere sigt, for lanceringen af den lille Ghibli forrige år blev langt fra den salgssucces, som direktøren havde sagt.
Maserati giver ingen oplysninger om motorer og præstationer, men oplyser at elektronisk styret luftaffjedring og dæmpning, firehjulstræk og ottetrins automatgear bliver standard på alle versioner.
Bygges af Fiat
Levante skal bygges på Fiat Chryslers Mirafiori-fabrik i Italien. Oprindelig var det planen, at produktionen skulle foregå på en Jeep-fabrik i Michigan, USA. Levate bygger på en Jeep-platform.
Siden blev Maserati bekymret for, om det ville udvande mærkets italienske omdømme. Ændringen fra USA til Italien var med til at forsinke bilen.
Designet skal nok give anledning til diskussionen.
"Aggressiv"
Selv siger Maserati i en pressemeddelelse, at Levante ”har klare associationer med Maserati-mærket og dets markante italienske karakter.” Det er vel også, det mindste, man kan forlange.
Maserati omtaler fronten som “aggressiv”, hvilket åbenbart er en positiv ting.