Den selvkørende bil er klar

Med den første forsøgsbil bygget færdig indleder Volvo nu sit ambitiøse forsøg med selvkørende biler i almindelige trafik. 300 styks skal ud i verden med almindelige bilister.

Volvo Drive Me-prototype i Torslanda
Nyt om biler

“Kør mig” er klar. Den selvkørende æra kan tage sin begyndelse. Volvo erklærer sit storstilede forsøg, Drive Me, i gang, efter at den første af de planlagte 300 XC90-modeller er rullet ud fra specialværkstedet i Torslanda ved Gøteborg.

Den første bil skal indgå i et forsøg i Gøteborg, hvor almindelige bilister skal bruge de i alt 100 testbiler i deres daglige transport. Derved adskiller Volvos udvikling af selvkørende biler sig fra andre bilproducenters udvikling.

Projektleder for Drive Me, Erik Coelingh, er klar med den første af 300 planlagte Drive Me-biler. Fotos: volvo
Projektleder for Drive Me, Erik Coelingh, er klar med den første af 300 planlagte Drive Me-biler. Fotos: volvo

Forsøget i Gøteborg skal skaffe vigtig viden om, ikke blot hvordan teknikken fungerer, men i høj grad også om, hvordan bilisterne bruger systemet, og hvad de synes om det. Det indgår også, hvordan bilister i almindelige biler reagerer på de selvkørende.

Testbilerne har kameraer i kabinen, så førerens adfærd kan registreres.
Testbilerne har kameraer i kabinen, så førerens adfærd kan registreres.

70 km/t.

De selvkørende Volvo’er vil kunne køre selv på en nøje udvalgt del af motorvejsnettet og andre sikre veje i Gøteborg. Her er fartgrænsen ikke over 80-90 km/t., og Volvo har hidtil sagt, at testbiler maks. vil kunne køre 70 km/t. i automatisk tilstand. Om farten bliver lidt højere i 2017, siger Volvo ikke noget om.

Testbilerne bliver niveau 3-biler (og senere niveau 4), hvor føreren kan overlade hele kørslen til bilen under bestemte forhold og f.eks. kunne læse avis imens, men skal være klar til at tage over med kort varsel.

Kameraer og sensorer er bygget ind i sidespejlene.
Kameraer og sensorer er bygget ind i sidespejlene.

De selvkørende prototyper skal nu testes grundigt igennem, inden de sendes ud i forsøget på offentlig vej. Dermed ser det ud til, at forsøget for alvor kan gå i gang tidligt i 2017.

Også i England, USA og Kina

Også i 2017 vil 100 biler køre i London, og lidt senere er det planen også at gennemføre et tilsvarende forsøg i en kinesisk storby.

De selvkørende biler har to uafhængige udgaver af alle kritiske systemer. Bl.a. er der et ekstra, særskilt batteri i bagagerummet.
De selvkørende biler har to uafhængige udgaver af alle kritiske systemer. Bl.a. er der et ekstra, særskilt batteri i bagagerummet.

Desuden får Uber 100 biler leveret nu, som med Ubers egen kør-selv-teknologi skal indgå i et forsøg i amerikanske Pittsburgh.

Volvo forventer at kunne begynde at sælge teknologien omkring 2021.