Jaguar går på klapjagt i SUV-land

Jaguar har fået kæmpe succes med den højbenede F-Pace, og det har givet mærket blod på tanden. En lidt mindre udgave – E-Pace – er derfor netop præsenteret. Den ser bare rigtig godt ud, beretter Motors udsendte ved verdenspremieren.

Nyt om biler

Mange kender kun Jaguar fra de store, majestætiske limousiner fra fortiden, men det er et helt forkert billede af det gamle britiske bilmærke, der med nye indiske ejere på rekordtid har fået fuld fart på og ikke mindst en ny, stolt identitet.

 

Og selv om der formentlig stadig er nogle af de gamle kunder, der ruller med øjnene, når de får at vide, at den hurtigst sælgende Jaguar nogensinde er en SUV i form af den ret nye F-Pace, bliver de nødt til at vænne sig til den nye virkelighed. For Jaguar har netop lanceret endnu en moderne SUV i form af den lidt mindre E-Pace.

SE OGSÅ: Jaguar sætter strøm til

 

 

E-Pace er et nummer mindre end F-Pace, men stadig ikke nogen helt lille bil. Foto: Jaguar
E-Pace er et nummer mindre end F-Pace, men stadig ikke nogen helt lille bil. Foto: Jaguar

Billigere end F-Pace

Den skal være lidt billigere end den store F-Pace og skal på den måde trække nye kunder til mærket. Men den skal samtidig stadig være en ægte Jaguar, og der er derfor ikke hoppet over, hvor gærdet er lavest.

 

På et område er der dog gået nye veje: For første gang lancerer Jaguar en ny bilmodel, hvortil man kun kan købe ’små’ firecylindrede motorer. Det er de nye geneproducerede Ingenium-motorer, der bygges på en ny fabrik i England. Der er tale om både diesel- og benzinmotorer, og de fås fra ydelser på 150 hk til topudgaven med 300 hk.

 

Den billigste udgave trækker kun på forhjulene, men de øvrige har alle firehjulstræk. Grundsystemet er en version, der permanent trækker på alle fire hjul, men som ekstraudstyr kan bilen bestilles med et avanceret 4x4-system, hvor kræfterne fordeles mellem for- og baghjul efter behov og mellem højre og venstre side, alt efter rattets position. Dermed er bilen ifølge Jaguar lige så køredynamisk stærk som mærkets øvrige sportslige modeller.

E-Pace blander sig fra begyndelsen af 2018 i den kompakte, premium-SUV-klasse. BMW X1 er en af konkurrenterne.
E-Pace blander sig fra begyndelsen af 2018 i den kompakte, premium-SUV-klasse. BMW X1 er en af konkurrenterne.

 

Plads i stor stil

 

Motor har prøvesiddet E-Pace ved verdenspremieren i London. Og trods bilens lidt mindre ydre mål, må vi konstatere, at der er fin plads til fire voksne i bilen. Bagagerummet rummer 577 liter, og mellem forsæderne er endnu et rum på 8,5 liter, som kan rumme to flasker vand eller vin.

 

Man sidder dejlig højt i bilen, og indstigningen er let, da dørene går helt ned og dækker de langsgående paneler langs siden af bilen. Derved er der kort afstand ind til sædet, og man slipper for at få beskidte bukseben, når man stiger ind og ud af bilen. En løsning Saab-ejere kan nikke genkendende til.

 

Avanceret udstyr

 

Motors Søren W. Rasmussen til verdenspremieren i London: Man sidder dejlig højt i bilen, og indstigningen er let, da dørene går helt ned.
Motors Søren W. Rasmussen til verdenspremieren i London: Man sidder dejlig højt i bilen, og indstigningen er let, da dørene går helt ned.

Den nye Jaguar E-Pace kan fås med en bunke af udstyr. Instrumenthuset kan bestilles som en stor TFT-skærm, der kan vise et hav af informationer, midterkonsollen kan udstyres med en flot skærm, der virkelig kan vise grafik og andre informationer uden ventetider, når man skifer skærmbilledet, og et meget stort headup-display viser informationer om hastighed med mere i forruden.

 

Modsat fabrikkens øvrige modeller skal denne nye udgave bygges i Østrig hos en underleverandør. Den store efterspørgsel på Jaguars biler har gjort det umuligt at få plads til den nye E-Pace på Jaguars egne fabrikker.

Den dukker op tidligt i 2018 til priser fra en halv mio. kr.