Storladen formgivning, luksuriøs kabine, opsigtsvækkende døre og lang elektrisk rækkevidde. Emotion er det elegante navn på den fem meter lange superelbil fra Fisker Inc., der skal udfordre Tesla S og X. Bilen er samtidig den første model fra firmaet, som ledes af den danskfødte designer Henrik Fisker.
650 km på opladning
Fisker lover en (officiel) rækkevidde på 650 km og en topfart på 250 km/t. Den firehjulstrukne bil har – typisk Henrik Fisker – særdeles store hjul på 24 tommer.
Se mere: Fisker prøver atter - nu med elbil
Anden markant egenskab er de tophængslede døre, noget Tesla X til dels også har. Der er ikke tale om ’mågevingedøre’, som er hængslet i taget, men om døre der vipper skråt frem eller tilbage og er hængslet – blot ét sted! – i den øverste del af døråbningen.
Elegant ser det ud, men er notorisk en kompliceret, tung og potentiel sårbar løsning. Tesla døjede længe med at få mågevingedørene på Model X til at fungere.
Klar til at køre selv
Emotion er – tilsyneladende som standard – udstyret med en ny form for lidar-sensorer, der er særdeles præcise. De skal med tiden bruges til at gøre bilen selvkørende, op til det høje niveau 4, hvor føreren kan sove eller læse avis.
Fiskers elektriske følelser lader dog vente på sig. Ved premieren i Las Vegas kom det frem, at bilen først er klar om to år. Formentligt tidligst. Fisker siger lancering ultimo 2019, men med de forsinkelser, der nærmest kronisk forfølger den slags pionerprojekter, kan det nemt blive langt ind i 2020, før kunder kan få deres bil. I Europa skal vi nok vente længere endnu.
Super-batterier med usikker fremtid
Endnu mere ’forsinket’ er bilens meget omtalte batterier.
Endnu mere forsinket er bilens meget omtalte batterier. Fisker har længe, sammen med en batteripartner, slået på tromme for, at Emotion vil få en helt ny type batteri, kendt som faststofbatteri.
Batteriet vil gøre det muligt at lade ekstremt hurtigt, er forventningen, og desuden kan der være mere energi end i dagens litium-ion-batterier.
Se mere: Dansk bilboss forlader californisk drøm
'Efter 2023'
Men debuten med faststofbatterier, som ikke findes i nogen bil i dag, virker luftig. Ved premieren indrømmede Henrik Fisker nemlig, at han først kan have disse batterier med 800 km rækkevidde klar ’efter 2023’.
Batteriet findes reelt slet ikke; patenter er først indleveret i efteråret 2017.
Emotion koster fra 800.000 kr. uden moms og afgifter.