Elsket for sin rummelighed af ejerne. Og ofte hånet af andre bilejere for netop at være bygget op omkring det praktiske og ikke det køredynamiske og stilfulde.
Men siden Citroën Berlingo – og senere Peugeot Partner – kom til verden for 22 år siden, er der alene af Berlingo solgt 3,3 mio. eksemplarer. Så mange må værdsætte det ultimativt rummelige.
Nu er Citroën nået til tredje generation af Berlingo, en biltype der ikke rigtig har et navn. Leisure Activity Vehicle siger Citroën, i Danmark bruges bl.a. betegnelserne børnecontainer eller Postmand Per-bil.
Medium og Extra Large
Den nye Berlingo er i virkeligheden blevet til to biler: Den ’almindelige’ med fem sæder kaldet M (for mellem) og den lange med syv sæder kaldet XL.
Standardmodellen har samme længde (4,40 m) som den nuværende, men er blevet lidt bredere og er udhulet noget bedre. Det resulterer i, at bagagerummet er blevet endnu mere forslugent, 597-641 liter.
Leisure Activity Vehicle siger Citroën, i Danmark bruges bl.a. betegnelserne børnecontainer eller Postmand Per-bil.
Se mere: Motors første tur i den faceliftede Citroën Berlingo (2015)
Den lange er forlænget 35 cm og får dermed plads til en tredje sæderække. Denne version kan rumme 850-912 liter uden de to sidste sæder.
Berlingo bliver baseret på en blanding af to platforme. Bagtil får bilen en forbedret version af den oprindelige Berlingo-platform og fortil den nye EMP2-platform. Den bidrager til højere og kortere forende samt øget sikkerhed.
Se mere: Mange familiebiler har ikke plads til storfamilien
Peugeot Partner og Opel Combo vises snart
Citroën nævner, at bilen fås med op til 19 hjælpefunktioner, herunder adaptiv fartpilot, nødbremse, ’grip control’, ’hill assist descent’ og stabilitetssystem til påhængsvogn.
Berlingo, der er klar som personbil til sommer, får selskab af Peugeot Partner og – som noget nyt - Opel Combo. Men Citroën har fået lov at vise billeder først.