Ceed bliver en større familie

Nyt om biler

Senere i år dukker en ny generation af Kia Ceed op, og denne gang kommer den i hele fire varianter. Den tredørs forsvinder, mens både en ’shooting brake’ og en crossover tilføjes.

Kia Ceed i tredje generation.
Fotograf:
Foto
Kia

Der er stadig brug for traditionelle biler, selvom mange bilkøbere flokkes om de høje SUV’ere. Det mener man i hvert fald kos Kia, som derfor har brugt masser af energi på at skabe en ny generation af den populære Ceed.

Og faktisk er mærket gået den modsatte vej end de fleste andre, idet kørestillingen er sænket en smule. Sammen med et forbedret styretøj og en opdateret undervogn skal den nye Ceed derfor henvende sig til dem, der lægger særlig vægt på gode køreoplevelser.

Kommer i fire versioner

cee’d bliver til Ceed

Det bliver nemmere at stave til Kias mellemklassemodel, hvis man hidtil har forsøgt at følge Kias retskrivning.

Ved skiftet fra anden til tredje generation ændrer Kia den officielle stavemåde fra cee'd til Ceed - præcis som Motor altid har skrevet navnet. 

Den nye model kommer i første omgang kun som femdørs hatchback og som traditionel stationcar.

Men sidst på året suppleres den med en ny Proceed, hvor navnet denne gang dækker over en moderigtig stationcar med stærkt skrånende bagende. Kia betegner den selv som shooting brake – en betegnelse særligt britiske bilproducenter har for vane at bruge.

Se mere: Ceed med større følelser

Fjerde udgave bliver nok alligevel den mest interessante, idet Kia trods alt ikke kan se bort fra den stigende interesse for høje biler. Man har derfor lavet en forhøjet udgave af Ceed i form af modellen Xceed. Den får skærmkanter i plast, en øget frihøjde, men er stadig kun forhjulstrukket.

Fjerde udgave bliver nok alligevel den mest interessante.

Xceed dukker op i begyndelsen af 2019, og selv om der går et godt stykke tid, inden billeder af denne variant frigives, har Motor set den. Det ser meget interessant ud.

Kia Ceed femdørs bagfra.
Den femdørs udgave af Kia Ceed vises på Gèneve-udstillingen i marts og er i Danmark til august. Foto: Kia 

Diesel lever fint videre

Motorprogrammet i den nye Ceed består af en traditionel 1.4’er med 100 hk, en turbo-benziner på 1,0 og 1,4 liter med hhv. 120 og 140 hk samt topudgaven 1.6 Turbo med 205 hk. En yderst økonomisk diesludgave med 115 hk ventes at kunne køre op mod 35 km pr. liter, mens en mere normal udgave leverer 136 hk og kan klare 30 km pr. liter.

Kabinen i Ceed.
Nyt er fartpilot, der holder afstand, og som virker ved køkørsel ned til stilstand. En vognbaneassistent gør det muligt at lade bilen styre selv op til 130 km/t.

Begge forbrugstal forklarer tydeligt, hvorfor Kia fortsat satser på dieselbiler – det er endnu den bedste måde at CO2-udslippet ned med og dermed vejen til at kunne opfylde de skrappe mål, som EU har fastsat.

Kia har derimod ikke planer om at lave en elbilversion af Ceed og ej heller en opladningshybrid. En mild hybrid kan dog dukke op om nogle år.

Se Motors første tur i Ceed fra 2015

Sikkerhedsudstyret er opdateret

I forbindelse med den nye Ceed lancerer Kia også en opdateret udgave af det sikkerhedsudstyr, man kan tilkøbe. Nyt er en fartpilot, der selv holder afstand, og som virker ved køkørsel helt ned til stilstand.

Kia Ceed fakta

Ny Ceed kommer til Danmark til august. I første omgang som femdørs hatchback og som stationcar. Senere følger Proceed og Xceed.

Motorer: 1.4 (100 hk), 1.0T (120 hk), 1.4T (140 hk), 1.6T (204 hk), Diesel: 1.6 (115 hk/136 hk).

Mål: LxBxH: 431x182x148 cm

Akselafstand: 265 cm

Bagagerum: 395 liter

En vognbaneassistent gør det muligt at lade bilen styre selv ved hastigheder op til 130 km/t. – dog skal man fortsat have en hånd på rattet. Og endelig er der mulighed for LED-lygter for og bag – og som noget nyt er der altid lys i baglygterne.

Nødbremse er standard, mens en mere avanceret, der også bremser for fodgængere, skal tilkøbes.

Priserne på Ceed, der stadig produceres i Slovakiet, er endnu ukendte. Den egentlige premiere finder sted på Genève-udstillingen først i marts.

Se aktuelle Ceed-modeller på det danske marked

 

Denne artikel viste oprindelig kamuflerede billeder af bilen. Efter at embargoen er ophævet, er billederne skiftet ud med billeder uden kamuflage. 

Af
Søren W. Rasmussen