Jaguar med højspænding

Som det første europæiske premiummærke er Jaguar klar med en ren elbil. Det sker med crossover-modellen I-Pace, der kan prale af 400 hk og en officiel rækkevidde på 480 km.

Jaguar I-Pace forfra
Nyt om biler

Her står en epokegørende bil. For første gang er et premiummærke klar til at udfordre Tesla i den elektriske arena. Jaguar er klar til serieproduktion af sin I-Pace, en mellemstor crossover.

Audi, Volvo og VW samt muligvis flere følger først efter i 2019.

I-Pace kan prale af både at have lang rækkevidde og være hurtig til både at lade og accelerere.

Se mere: Den virkelig vilde Volvo kommer til Danmark

I Pace bagfra.
I-Pace er en mellemstor SUV, med god plads. Bagagerummet er på flotte 656 liter. Fotos: Torben Arent

480 km på en opladning

Rækkevidden efter den nye (og forholdsvis realistiske) norm (WLTP) er 480 km. Den gamle norm siger 540 km.

Det opnås med et kæmpe batteri på 90 kWh. Det kan lades op fra 0 til 80 procent på 40 minutter, hvis man kan finde en lader, der afgiver 100 kW. Det er indtil videre en yderst sjældenhed.

Billig i benzin

Med en god hjemmelader (3,7 kW) tager samme opladning godt 16 timer. Inden længe kan der formentlig tilbydes en 7,4 kW, der halverer ladetiden.

Dermed har bilen firehjulstræk og præstationer, der er en Jaguar værdig. De 400 hk og 700 Nm(!) sender SUV fra 0 til 100 km/t. på 4,8 sekunder.

Jaguaren bliver usædvanlig billig i brændstof i forhold til, hvad den salgs biler elles slurbrer i sig. Gennem Clever kan man få strøm ad libitum for 600 kr. om måneden. Med i bilens pris er en ladeboks installeret.

0-100: 4,8 sekunder!

I-Pace har to elmotorer, designet af Jaguar selv, en for og en bag. Dermed har bilen firehjulstræk og præstationer, der er en Jaguar værdig. De 400 hk og 700 Nm(!) sender SUV fra 0 til 100 km/t. på 4,8 sekunder.

Den elektriske Jaguar koster fra 741.000 kr. Det er en pris, der gælder ved levering året ud, idet registreringsafgiften på elbiler skal stige fra nytår.

Se mere: Jaguar F-Pace - føreren i fokus