Toyota vil tilbage i klassen for supersportsvogne. Det har vi vidst et stykke tid. Men efter åbningen af Genève-udstillingen ligger det også fast, at det bliver under det historiske Supra-navn.
Supra stammer fra den gang, hvor Toyota virkelig var kendt for sportsvogne og kvikke biler i det hele taget.
Celica, MR2, Supra og Corolla Twincam huserede nogenlunde samtidig i slutningen af 1980erne og begyndelsen af 1990erne.
Supra stammer fra den gang, hvor Toyota virkelig var kendt for sportsvogne og kvikke biler i det hele taget.
Alt det sjove forsvandt
Siden gik det voldsomt ned ad bakke. Alle forsvandt uden at få en afløser. Supra udgik i 2002, ni år efter sin lancering i 1993.
Men i forlængelse af Toyotas engagement i motorsport blev kursen lagt om. Sporten er tilbage.
Det begyndte – med kraftig hjælp af Subaru - med den opnåelige GT86 i 2012, og i 2017 kom en heftig racerudgave af Yaris. Nu gearer Toyota op med den langt kraftigere og dyrere Supra.
Se mere: Toyota GT86 - til hverdag og race
Bilen på Genève-udstillingen kaldes GR Supra Racing Concept og er klædt ud som baneracer. Man får dog et godt indtryk af designet. Først og fremmest skal de brede skærme og den store spoiler trækkes fra.
Frontmotor og baghjulstræk
Supra får klassisk opbygning: frontmotor og baghjulstræk. Toyota siger intet om motor og præstationer, men det virker oplagt, at der kommer en form for hybridteknik.
Sportsvognen er udviklet delvis sammen med BMW, der benytter samme platform til Z4. Men bilerne bliver helt forskellige. Bl.a. er Toyotas en lukket coupé, mens BMWen er en roadster.
Se mere: BMW og Toyota deles om sportsvogn
Supra, som vil blive bygget i under 10.000 styks årligt, går i produktion i 2019.