RAV4 for femte gang

Toyota viser en helt fornyet udgave af mærkets sejlivede RAV4 SUV. Danskere må dog vente næsten et år på nyheden, der ’naturligvis’ får hybridteknik, men ikke diesel.

RAV4 i 2019-udgvaven
Nyt om biler

Bilen, der var med til at opfinde SUV-klassen for snart 25 år siden, er still going strong.

Toyota RAV4 vakte opsigt, da den debuterede i 1994 som en kæk, tredørs SUV uden chassisramme, men som en mere let og agil personbil.

Klassikeren, der nu er USA's mest solgte bil efter tre pickups, debuterer i en helt ny generation På New York International Auto Show i påsken.

Toyota RAV4 i profil.
Den nye RAV4 har helt nyt design, men samme længde som før, ca. 4,60 meter. Det gør den til en mellemstor SUV. Akselafstanden er øget og udhængene for og bag dermed mindre. Fotos: Toyota 

Nyt design og ny teknik

Toyota kalder selv designet maskulint og kantet – grænsende til brutalt. Det sidste er åbenbart noget positivt.

Designet er frisket gevaldigt op. Toyota kalder det selv maskulint og kantet – grænsende til brutalt. Det sidste er åbenbart noget positivt.

Se mere: Strøm skal sætte fut i Toyota RAV4

Al teknik er ny. Femte generation står på en helt ny platform, der også benyttes til C-HR, Prius og den næste Auris. Det indebærer bl.a. lidt større akselafstand (tre cm), lavere tyngdepunkt og større frihøjde.

Længden er uændret, mens bredden er øget en enkelt cm. Bagagerummet er blevet mere rummeligt.

RAV4 set oppefra.
RAV4 fås med én hybridversion og én ren benzinudgave.

Kun én hybrid

Toyota omtaler to motorvalg til RAV4. Diesel er helt slut hos Toyota, men lidt mærkeligt er, at der efter det oplyste kun kommer én hybridversion. Den nye Auris bliver tilbudt med to.

Se mere: Toyota gør Auris endnu mere hybrid

Der er tale om en 2,5-liters benzinmotor kombineret med to elmotorer. Den ene i den firehjulstrukne udgave tager sig af bakakslen. Alternativet bliver en ny 2.0-benzinmotor.

kabinen i RAV4
Førerpladsen er i vanlig Toyota-stil. Det automatiske CVT-gear er forbedret i køreoplevelsen, siger Toyota.

Forbedret CVT-gear

Hybridudgaven har altid automatisk CVT-gear, som ifølge Toyota ’har fået en overhaling.’

Der er lange udsigter til, at danske kunder kan få fingre i den nye SUV. Lanceringen hos os sker først i første kvartal 2019.