Ny ungdom til Mazda CX-3

Mazda har givet sin lille crossover endnu en opdatering. Faceliftet består mest af tekniske forbedringer, særligt så motorerne kan klare nye europæiske miljøkrav.

Mazda CX-3 forfra.
Nyt om biler

Nye miljøkrav stiller store krav til nye biler. Næsten alle bilmærker har i 2018 travlt med at skifte motorer ud eller forbedre rensesystemerne.

De strammere regler betyder, at Mazdas lille CX-3-crossover nu får det andet facelift siden lanceringen i 2015.

Synligt er en nydesignet grill, den nye lakfarve ’Soul Red Crystal' og nye 18-tommer fælge.

Mazda CX-3 bagfra.
Bagtil er der ikke sket nogen nævneværdig forandring ved faceliftet, men farven her, ’Soul Red Crystal', er ny. Fotos: Mazda

I kabinen gælder det muligheden for midterarmlæn og elektronisk parkeringsbremse med ’auto-hold’.

Køassistent og matrix-lygter

Central i opdateringen – og muligvis den egentlige anledning – er renere motorer.

Sikkerhedsudstyret i-Activsense er udbygget med fartpilot, som klarer køkørsel, og LED-forlygterne fås nu med matrix-funktion. Det vil sige, at man altid kan køre med langt lys, og hvor lygterne selv masker af rundt om andre biler, så de ikke blændes.

Central i opdateringen – og muligvis den egentlige anledning – er renere motorer. Mazda må som så mange andre for tiden justere eller udskifte motorer for at klare nye miljøkrav, Euro 6d-Temp.

Grill'em.
CX-3 årgang 2018 har fået ny grill.

Renere benzin- og dieselmotorer

Mazda har ændret på Skyactiv-D-dielselmotoren på en lang række punkter, inklusive at øge cylindervolumen.

Benzinmotoren, Skyactiv-G, har også skullet justeres for at klare nye krav til benzinmotorer. I modsætning til næsten alle andre mærkers benzinmotorer med direkte indsprøjtning har Mazda opnået det uden brug af partikelfilter.

Den ikke-opdaterede version af CX-3 klarede sig flot med fem stjerner i Motors store gruppetest fra april 2018 af ti små crossover.

Se testen af Mazda CX-3 2.0 benzin.

Den opdaterede CX-3 er klar til salg til sommer.

Førerpladsen.
Førerpladsen ligner sig selv, men fartpiloten er blevet mere avanceret i udgaver med automatgear.