Vorsprung durch elektricitet.
Sådan kan man omskrive Audis nye slogan, efter at mærket på sin generalforsamling har erklæret, at der i 2025 skal sælges omkring 800.000 elektriske biler årligt.
Det er en mere ambitiøs plan, end Audi hidtil har haft. Ud fra mærkets nuværende globale salg på 1,9 mio. biler svarer de 800.000 styks til omkring 40 procent af salget.
Andelen er dermed knap så høj som Volvos forventning. Svenskerne siger – også i 2025 – 50 procent rene elbiler.
Se alle Audi-modeller på det danske marked
Flest rene elbiler
Audis mål omfatter rene elbiler og i mindre grad opladningshybrider. Dertil er mærket i fuld gang med at installere 48 volt hybridsystem i sine biler.
For at få kunderne til at vælge elbiler, skal der være elektriske valgmuligheder i alle bilklasser. Og det skal gå stærkt.
For at få kunderne til at vælge elbiler, skal der være elektriske valgmuligheder i alle bilklasser. Og det skal gå stærkt. Over de næste otte år skal der lanceres 20 elektriske modeller.
Første rene elbil fra Audi bliver E-tron, en SUV-model, som kommer sidst i 2018. Derefter følger i 2019 E-tron Sportback og i 2020 E-tron GT fra Audi Sport in 2020. Samme år kommer der en eldreven model i det ‘det kompakte premium-segment’. Det lyder som en Audi A3.
Se også: Avant, avant! A6 med mere plads
'Eftermonteret' sikkerhedsudstyr
Med lanceringen af E-tron senere i 2018 tager Audi et interessant skridt set som kunde. For første gang vil det blive muligt fleksibelt at ’booke’ nyt udstyr til bilen, også efter den er købt.
Motor mener
Audis melding markerer et enormt skridt, hvis det lykkedes at få 40 procent af kunderne til at vælge el i 2025. Lige nu ser det svært ud, men det virker sandsynligt, at proppen kommer ud af ketchupflasken inden for ret få år.
På kort sigt er det interessant, at nyt sikkerhedsudstyr kan 'eftermonteres' elektronisk.
Dermed kan en eksisterende bil opgraderes med bl.a. nye assistentsystemer og infotainment-funktioner. Det er noget, Tesla allerede benytter sig af.
Førerløs elbil i 2021
De elektriske planer med navnet Roadmap E indebærer også et storskalaforsøg med selvkørende elbiler fra 2021, baseret på konceptbilen Aicon. Det bliver selvkørende shuttleservice i byområder.
Omkring midt i 2020erne skal disse selvkørende, eller måske rettere førerløse, biler gå i serieproduktion.
Det tekniske fundament for de nye elbiler består af to væsentlige byggeklodser fra Volkswagen-gruppen. Den ene er Modular Electric Toolkit udviklet af VW til mindre biler, bl.a. mærkets I.D.-familie. Den anden er et Audi-Porsche-projekt med en ‘premium-arkitektur’, som de to mærker skal benytte til mellemstore og store biler samt deciderede luksusbiler.