Det er gået hurtigt denne gang. Audi havde verdenspremiere på sin nye A6 i begyndelsen af marts i form af sedanen, men allerede nu får vi lov at se stationcaren, der fortsat hedder Avant.
Stationcaren er den vigtigste variant i Europa, mens de andre store markeder, Kina og USA, holder sig til sedan.
Bagpartiet på den nye A6 Avant er gjort mere coupéagtigt, men pladsforholdene i bagagerummet er fuldstændig som hidtil: 565 liter øgende til 1.680 liter med bagsædet lagt ned. Det var tilmed også målene på forrige generation.
Samme plads som Volvo V90
De 565 liter er officielt lidt mere end i sedanen (530 liter), men reelt er ekstrapladsen en del større, når man læsser over vindueskanten.
Pladsen i bagagerummet er helt det samme som i Volvo V90.
Se mere: Volvo V90: mere design - mindre praktik
Elektrisk åbning af bagklap og bagagedækken bliver standard.
Med den lille elmotor kan bilen cruise med forbrændingsmotoren slukket (55-160 km/t.), så længe der trykkes meget blødt på speederen.
I kabinen er der bedre plads end i den nuværende model, siger Audi.
Se mere: Audi A6 udvider bagtil
Hybridteknik som standard
Alle A6-modeller får hybrid som standard. Der er tale om mildhybrid-teknik, hvor den bæltedrevne startmotor kan køre baglæns og producere op til 12 kW, når bilen bremser. Energien gemmes i et særskilt, 48 volt litium-ion-batteri.
Med den lille elmotor kan bilen cruise med forbrændingsmotoren slukket (55-160 km/t.), så længe der trykkes meget blødt på speederen.
Baghjulene styrer også
En anden nyskabelse, som også er fælles med sedanen, er muligheden for firehjulsstyring. Op til 60 km/t. drejer baghjulene modsat af forhjulene, op til fem grader. Det skærer op til en meter af vendediameteren (til 11,1 meter).
Over 60 km/t. drejer baghjulene samme retning som forhjulene. Det giver bedre handling og stabilitet.