Det er gået hurtigt denne gang. Audi havde verdenspremiere på sin nye A6 i begyndelsen af marts i form af sedanen, men allerede nu får vi lov at se stationcaren, der fortsat hedder Avant.
Stationcaren er den vigtigste variant i Europa, mens de andre store markeder, Kina og USA, holder sig til sedan.
Bagpartiet på den nye A6 Avant er gjort mere coupéagtigt, men pladsforholdene i bagagerummet er fuldstændig som hidtil: 565 liter øgende til 1.680 liter med bagsædet lagt ned. Det var tilmed også målene på forrige generation.
![Audi A6 Avant bagfra.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Audi-A6-Avant-bag.jpg?itok=NGGbSPAu)
Samme plads som Volvo V90
De 565 liter er officielt lidt mere end i sedanen (530 liter), men reelt er ekstrapladsen en del større, når man læsser over vindueskanten.
Pladsen i bagagerummet er helt det samme som i Volvo V90.
Se mere: Volvo V90: mere design - mindre praktik
Elektrisk åbning af bagklap og bagagedækken bliver standard.
Med den lille elmotor kan bilen cruise med forbrændingsmotoren slukket (55-160 km/t.), så længe der trykkes meget blødt på speederen.
I kabinen er der bedre plads end i den nuværende model, siger Audi.
Se mere: Audi A6 udvider bagtil
Hybridteknik som standard
Alle A6-modeller får hybrid som standard. Der er tale om mildhybrid-teknik, hvor den bæltedrevne startmotor kan køre baglæns og producere op til 12 kW, når bilen bremser. Energien gemmes i et særskilt, 48 volt litium-ion-batteri.
Med den lille elmotor kan bilen cruise med forbrændingsmotoren slukket (55-160 km/t.), så længe der trykkes meget blødt på speederen.
Baghjulene styrer også
En anden nyskabelse, som også er fælles med sedanen, er muligheden for firehjulsstyring. Op til 60 km/t. drejer baghjulene modsat af forhjulene, op til fem grader. Det skærer op til en meter af vendediameteren (til 11,1 meter).
Over 60 km/t. drejer baghjulene samme retning som forhjulene. Det giver bedre handling og stabilitet.