Der synes at have været en vis ketchup-effekt på markedet for elbiler og opladningshybrider. Mens der hele sidste år kun kom 60 nye elbiler på gaden i Danmark, ser det helt anderledes ud i år.
I årets første fire måneder er der således solgt 329 elbiler, og fortsætter den tendens, kan vi vente os et samlet salg, der er 16 gange højere end i fjor. En meget positiv udvikling som FDM er begejstret for:
"Elbilerne er kommet for at blive, og med de nyeste modeller på gaden ser vi løsninger, der gør bilerne mere anvendelige for almindelige bilister", siger bilteknisk redaktør i FDM-Motor, Søren W. Rasmussen.
Top 3 for elbilerne
1. Nissan Leaf (88)
2. Hyundai Ioniq (30)
3. Tesla Model S (5)
April måned 2018 (Antal solgte)
Top 3 for plug-in hybriderne
1. Kia Niro (113)
2. Kia Optima (59)
3. VW Golf (56)
April måned 2018 (Antal solgte)
Plug-in bilerne følger med
Også når det kommer til de biler, der både er udstyret med en benzinmotor, et batteri og en elmotor, er der store ændringer i salgstallene. De såkaldte plug-in biler eller opladningshybrider, som de også kaldes, solgte sidste år i 651 eksemplarer.
Allerede efter fire måneder i år er det tal øget til 1.129 styk, og det ligner dermed på årsbasis en femdobling af salget. Igen et resultat, der vækker glæde hos FDM.
Få overblik over elbiler og plug-in hybrider på FDM biler.dk
"Med de seneste ændringer i registreringsafgiften har Danmark skiftet retning mod mere miljørigtige biler. Det er en rigtig udvikling og en tendens, vi gerne ser udbygget i de kommende år", siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
Han ser netop opladningshybriderne som en vigtig trædesten på vej mod en verden, hvor alle biler er helt elektriske.

Nu er det de private, der køber elbiler
Udover at antallet af solgte elbiler og opladningshybrider er steget markant, viser statistikken fra de første fire måneder en anden vigtig ændring i adfærden hos de danske bilkøbere.
Læs også: Motors test af verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf
Mens salget i fjor blev båret frem af kommunernes og udlejningsselskabernes indkøb, der tilsammen udgjorde 60 procent af salget, er det billede ændret i årets første fire måneder af 2018. Her er andelen af salget til udlejningsfirmaer og kommuner nu nede på bare 13 procent.
Det betyder, at den resterende del af salget går til private bilkøbere og virksomheder. Altså er interessen blandt private forbrugere og private virksomheder steget markant siden sidste år.