508 SW: mere elegance, mindre plads

Endnu inden den nye Peugeot 508 er lanceret som sedan, viser Peugeot stationcarudgaven. Hvis det går, som det plejer, bliver SW-versionen den mest efterspurgte.

Peugeot 508 SW bagfra.
Nyt om biler

Peugeot skruer op for stilen på den kommende SW-udgave af 508, som det også er tilfældet med sedanen.

Formgivningen på SW-versionen bliver mere shooting brake end stationcar – en generel tendens i bilbranchen, særligt blandt de mere eksklusive modeller.

Lige som sedanen får også den nye SW rammeløse døre.

Se alle Peugeot-modeller på FDM biler.dk

Lavere end før

508 SW er markant lavere end sin forgænger og fem cm kortere. Det koster en smule på bagagepladsen, der går ned fra 560 til 530 liter. Med bagsædet nede øges pladsen derimod fra før – fra 1.600 til 1.780 liter.

Adgangen til bagagerummet virker god: Læssekanten er seks cm lavere end i sedanen, og åbningen er en smule bredere. Bagklappen kan åbnes med en fodbevægelse.

Bagagerummet set indefra.
Nok er bagagepladsen blevet en smule mindre, men bagagerummet er meget reelt. Det udvidede rum har et helt plant guld. Og læssekanten er lav. Fotos: Peugeot 

God bagsædeplads

Bagklappen kan åbnes med en fodbevægelse.

I 508 sedan, som Motor netop har prøvekørt, er der masser af benplads ved bagsædet, mens hovedhøjden er noget begrænset. Dét problem kan meget vel være løst i SW-modellen, som ud over en anden taglinje også er en smule højere end sedanen i det hele taget.

Se mere: Peugeot 508 - en radikal løve

To benzin, fire diesel - næsten kun automatgear

Motorprogrammet består af to nye benzinmotorer, som er baseret på 1.6 Pure Tech-motoren: 180 hk EAT8 og (i GT-versionen) 225 hk EAT8.

Motor mener

508 SW ser godt ud - med store 'løvekløer' i baglygterne. Det gode udseende er sandelig også nødvendigt, for de franske mærker er hårdt pressede i firmabilsklassen. 

Dieselprogrammet består af fire varianter, baseret på henholdsvis 1.5 og 2.0 Blue HDi: 130 hk (eneste version med manuel gearkasse) 130 hk EAT8, 160 hk EAT8 og 180 hk EAT8.

EAT8 er koncernens nye ottetrins automatgear.

Danskerne kan få fingre i bilen fra begyndelsen af 2019.

Se mere: Peugeots nye superløve

 

Peugeot 508 i profil.
Den nye SW seks cm lavere end forgængeren, men ifølge Peugeot går det ikke ud over den indvendige højde. 508 SW er 4,78 m lang, tre cm mere end sedanen, men fem cm mindre end SW-forgængeren.