Årets Brugtbil: BMW 1-serie

Fem spændende biler kom i finalen til Årets Brugtbil 2018: BMW 1-serie, Citroën C4 Cactus, Ford Focus, Nissan Qashqai og for første gang en VW. Bestselleren Golf VII. Den dyreste model stak af med titlen, men vi gennemgår alle finalisterne her.

Årets Brugtbil 2018
Nyt om biler

Med godt 500.000 solgte brugte biler kan det være svært at finde rundt i brugtbiljunglen. Her kan kåringen af Årets Brugtbil være en god rettesnor. For det er ikke bare vinderen, der er interessant, det er alle fem finalister.

Finalefeltet er nemlig udvalgt blandt de 100 mest solgte bilmodeller af en fagjury, og dermed er der tale om de bedste brugtbilkøb netop nu.

Resultatet af Årets Brugtbil 2018:

1. BMW 1-serie (2012-2015)              190 point
2. VW Golf VII (2014-2016)               155 point
3. Ford Focus (2011-2014)                 125 point
4. Citroën C4 Cactus (2014-2016)      25 point
5. Nissan Qashqai (2010-2014)          15 point

Det er anden gang, BMW vinder Årets Brugtbil, der er kåret hvert år siden 2006. Juryen består af motorjournalister fra en lang række landsdækkende medier samt brugtbileksperter fra FDM og Applus Bilsyn. Der er i alt 16 jurymedlemmer samt en jurystemme fra brugerne på bilbasen.dk

Her får du en kort gennemgang af Årets Brugtbil 2018 samt det øvrige finalefelt.

Få tjekket bilen hos FDM, før du køber brugt

 

BMW 1-serie

1. BMW 1-serie (2012-2015)             

Den mindste BMW vinder på køre- og ejerglæde. Samlekvaliteten og materialevalget er en klasse over de andre biler i finalefeltet, og priserne ligger i omegnen af 150.000-200.000 kr. med fornuftigt kilometertal og udstyr.

En klar kvalitet er, at 1-serien ikke ser slidt ud. Selv med 100.000 km på tælleren er kabinen nærmest som ny, og ser du under de smarte skørter, så er samlekvaliteten og rustbeskyttelsen også flot her.

Dog skal man være opmærksom på, at BMW det seneste halve år har kørt med massive kampagner på deres modeller, herunder også 1-serien. Derfor er det de ældste 1-serier, der er de mest interessante, og husk altid at holde brugtprisen op mod prisen på en helt ny.

Læs også Motors test fra 2012 af vinderbilen

VW Golf2. VW Golf VII (2014-2016)

Det er første gang, en VW-model er gået i finalefeltet til kåringen af Årets Brugtbil, og her var Golfen tæt på at vinde. Det understreger, at den seneste generation af VW Golf er markant bedre end forgængerne, og at tilliden til mærket på bilmarkedet er intakt.

Golf er en evolutionsbil, der løbende er blevet forbedret. Det betyder, at den syvende generation af Golf er den bedste hidtil. Men evolutionen har også den sideeffekt, at der udvendigt ikke sker store forandringer. Det gør måske Golfen lidt mere kedelig at se på, men har den effekt, at den holder prisen bedre.

Dermed vil en brugt Golf være dyrere end en tilsvarende Ford Focus. Golf findes også som både elbil og plugin-hybridbil, men det er benzin- og dieselvarianterne, der udgør størstedelen af markedet. Golf er klart VW's bedste model og et sikkert valg ud fra en totaløkonomisk betragtning.

Ford Focus3. Ford Focus (2011-2014)

Sidste år vandt Ford C-Max titlen som Årets Brugtbil, måske det påvirkede Focus' mulighed for at vinde. I forhold til C-Max og de øvrige modeller i finalen er Focus en billigere model på brugtbilsmarkedet. Du får med andre ord meget bil for pengene.

Der er tale om en velkørende model, og der er kun to minuser: For det første kan kabinen være slidt, den er ikke så stødsikker som BMW eller VW. For det andet har der været en del udfordringer med 1-liters benzinmotoren, men på grund af bilens tyngde kan det anbefales at gå efter 1.5-liters benzinmotoren i stedet.

Alternativt vælge en dieselmotor, her er selv basismotoren på 1.6-liter kraftig nok til modellen. Bemærk at automatisk nødbremse ikke er standard, men kunne tilkøbes i pakker.

Citroën C4 Cactus4. Citroën C4 Cactus (2014-2016)

Da C4 Cactus kom frem, blev den kåret til Årets Bil i Danmark, en titel den blandt andet fik på grund af en meget minimalistisk og let konstruktion. Blandt andet kan bagruderne ikke rulles ned, men kun vippes op som på gamle biler, og kabinen er meget enkelt indrettet med en stor trykskærm til at betjene stort set alle funktioner.

Udvendigt er den kendetegnet ved de store plaststødpuder, som betyder at bilen reelt ikke får bilka-buler. En praktisk løsning hvis man ofte parkerer på trange p-pladser. Men modellen er relativ ny, og Citroën kører med aggressive kampagner, derfor bør man overveje at købe nyt i stedet for brugt.

Dertil kommer at C4 Cactus lige har fået et facelift, hvor automatisk nødbremse er blevet standard. Dette vigtige sikkerhedsudstyr får du ikke, hvis du køber brugt.

Nissan Qashqai5. Nissan Qashqai (2010-2014)

Qashqai er en lidelseshistorie i Årets Brugtbils sammenhæng. Den er kommet med i finalen i adskillige år, men har aldrig vundet. Og denne gang lider den den tort, at ende på femtepladsen med meget få point.

Qashqai var den første reelle crossover eller letvægts SUV-model og er et smart alternativ til at købe en stationcar. Men trods bilens størrelse er der ikke overvældende meget plads på bagsædet. Og da den gamle Qashqai er ikke en model, der har ældet med ynde, men derimod ser gammeldags ud i kabinen, bør man kraftigt overveje at betale lidt ekstra for at købe anden generation af Qashqai, der kom i 2014.

 

Tidligere vindere af Årets Brugtbil

2017: Ford C-MAX, årgangene 2010-2015
2016: BMW 3-serie, årgangene 2008-2012
2015: Mercedes-Benz C-klasse, årgangene 2007-2011
2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012
2013: Toyota Avensis, årgang 2007
2012: Honda Accord, årgang 2009
2011: Kia Ceed, årgang 2007
2010: Opel Astra, årgang 2005
2009: Ford Focus, årgang 2005
2008: Ford Mondeo, årgang 2004
2007: Mazda 6, årgang 2003
2006: Škoda Fabia, årgang 2001

Find din nye bil på biler.dk