BMW 1-serie forfra
Biltest

BMW 1-serie - komplet og kompakt

BMW har rettet op på den største fejl ved første generation af 1-serien: den manglende benplads især på bagsædet. Samtidig er kvalitetsfornemmelsen i kabinen høj, og bilen er en sand fryd at køre i.
BMW 1-serie bagfra

Motors vurdering

BMW 1-serie

22,2 km/l
Diesel
373.675 kr.
  • Motor
  • Komfort
  • Køreglæde
  • Ikke tre års garanti
  • Brændstoføkonomi
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.310 kg
  • Bagagerum
    360 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:433 cm B:177 cm H:142 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

BMW er kendt for at kræse for køreglade bilister, men den nye 1-serie er noget særligt. Især i basismodellerne, der har en bedre komfort takket være mindre dækmontering, har en umiddelbarhed i styretøjet, som i den grad løfter køreoplevelsen. 

Det er en af den slags biler, hvor man sidder og søger efter svinkeærinder på vej hjem blot for at køre en lidt længere tur.

Bilen er vokset markant i forhold til forgængeren.

Men det, som de kommende 1-serie ejere vil glæde sig mest over, er, at bilen er vokset markant i forhold til forgængeren. For selvom højden er uændret, er den blevet 8,5 cm længere, 1,7 cm bredere og vokset 3 cm i akselafstanden.

Det sidste er vigtigt, fordi det har givet markant bedre plads i kabinen. Hvor bagsæderne tidligere især var til børn mindre børn, er der nu også plads til de store teenagere. Bagagerummet er ikke klassens største, men der er splitbagsæde, og de 360 liter er meget regulært indrettet med to små kroge i siderne til at hænge poser på.

BMW 1-serie kabine
Læderrattet er standard og en fryd at holde om. Ellers er kabinen meget enkelt indrettet, dog skal BMW have et minus for et speedometer, hvor hastigheder under 80 km/t. er svære at aflæse. Eksempelvis er 50 km/t. ikke markeret.

Bedre materialer og udstyr

Kabinen har fået et løft. Det er følelsen ved at trykke på en knap, valget af materialer, som passer godt sammen i tekstur, og så har BMW valgt at forbedre standardudstyret. Nu er der læderrat med knapper standard ligesom to-zonet klimaanlæg, sædevarme foran, isofixbeslag og cd-radio med en flot 6,5 tommer skærm placeret over midterkonsollen.

Men vi savner bluetooth-forbindelse til telefonen, og det koster 10.971 kr. Godt nok får man også usb-stik med, men ... Det er i det hele taget nemt at købe sig fattig i udstyr. Ikke fordi BMW tager ublu priser for det hele, men der er hele fem sider med ekstraudstyr.

Nyt i 1-serien er ecopro, som er et økonomi-køreprogram, hvor motorstyringen og klimaanlægget bliver sat i øko-mode. Samtidig starter en lille blå kilometertæller, der viser, hvor meget længere man kommer til at køre på tanken, fordi man har trykket på knappen. Smart, men burde bilen ikke bare køre ecopro til hverdag?

BMW 1-serie bagagerum
Bilens vokseværk giver et 30 liters større bagagerum, så der nu er 360 liter til rådighed. Lægger man bagsæderne ned vokser rummet til 1.200 liter.

Overvej en leasingløsning

Testbilen var basisdiesel-motoren 116d, som ikke har en 1.6-liters motor. Alle dieselmotorerne er på 2-liter med henholdsvis 116, 143 og 184 hk med moment på hhv.  260, 320 og 380 Nm. Der er altså en mærkbar forskel på, hvor godt motorerne trækker.

Motor har også kort prøvet den kraftigste version, og den er bomstærk. Men når man har kørt langt i basismodellen, savner man egentlig ikke de ekstra kræfter. Uanset om man vælger diesel eller benzin, får man en firecylindret turboladet motor, hvilket er specielt, da BMW igennem tiderne har været kendt for deres sekscylindrede rækkemotorer. Men tiderne skifter, og i dag er det ikke muligt at lave en sugemotor med lige så god brændstoføkonomi som en turboladet motor.

Når man har kørt langt i basismodellen, savner man egentlig ikke de ekstra kræfter.

Benzinmotorerne er på 1.6 liter og har henholdsvis 136 og 170 hk. Vi har prøvekørt den kraftigste version, og den har en kultiveret motorgang. Den føles ikke overraskende hurtigere end basisdieselmotoren, men man savner lidt det bundtræk, som er i den kraftigste dieselversion.

I den sidste ende er det pengepungen, der afgør hvor kraftig en bil man kan anskaffe sig. Men her bør man overveje, om privatleasing er den rigtige vej. For selvom BMW tilbyder relativt billige service og reparationsaftaler, er prisniveauet for 1-serien i den højere ende. Og her kunne det være interessant at overlade bekymringer om værditab til BMW og selv nøjes med at nyde køreturen.