Elbiler får et gevaldigt hak i den officielle rækkevidde ved overgangen fra den gamle NEDC-test til den nye WLTP-norm.
Elforbruget har ikke den store bevågenhed blandt forbrugere og politikere, og den var og er da også svær at finde i brochurerne. Men også den officielle rækkevidde påvirkes af den nye målemetode. I gennemsnit 19 procent, anslår EU.
Mindre forskel på teori og praksis
Det har så den fordel, at den opgivne rækkevidde kommer væsentlig tættere på det, brugerne af elbilen kan opleve ved dagligdags kørsel. Ved Motors test af elbiler har vi hidtil kunnet komme helt ned på kun at køre halvdelen af de officielle tal.
Opladningshybrider vil generelt ikke blive ramt.
Elbilers rækkevidde før og nu |
|||
Model |
Gl. norm (NEDC) |
Ny norm (WLTP) |
Forskel |
Nissan Leaf |
378 km |
285 km |
-25 % |
Opel Ampera |
520 km |
380 km |
-27 % |
Hyundai Kona |
545 km |
483 km |
-12 % |
Jaguar I-Pace |
540 km |
480 km |
-11 % |