Ny norm tager pippet fra elbiler

Overgangen til den nye målemetode, WLTP, betyder, at mange elbiler får skåret deres officielle rækkevidde betragteligt ned. Til gengæld kommer det officielle tal noget tættere på virkeligheden.

Elbiler får officielt kortere rækkevidde.
Nyt om biler

Elbiler får et gevaldigt hak i den officielle rækkevidde ved overgangen fra den gamle NEDC-test til den nye WLTP-norm.

Elforbruget har ikke den store bevågenhed blandt forbrugere og politikere, og den var og er da også svær at finde i brochurerne. Men også den officielle rækkevidde påvirkes af den nye målemetode. I gennemsnit 19 procent, anslår EU.

Mindre forskel på teori og praksis

Det har så den fordel, at den opgivne rækkevidde kommer væsentlig tættere på det, brugerne af elbilen kan opleve ved dagligdags kørsel. Ved Motors test af elbiler har vi hidtil kunnet komme helt ned på kun at køre halvdelen af de officielle tal. 

Opladningshybrider vil generelt ikke blive ramt.

 

Elbilers rækkevidde før og nu

Model

Gl. norm (NEDC)

Ny norm (WLTP)

Forskel

Nissan Leaf

378 km

285 km

-25 %

Opel Ampera

520 km

380 km

-27 %

Hyundai Kona

545 km

483 km

-12 %

Jaguar I-Pace

540 km

480 km

-11 %

Se mere: WLTP; Brændstoftal rykker nærmere virkeligheden