Ny norm tager pippet fra elbiler
Nyt om trafik og biler
23. august 2018

Overgangen til den nye målemetode, WLTP, betyder, at mange elbiler får skåret deres officielle rækkevidde betragteligt ned. Til gengæld kommer det officielle tal noget tættere på virkeligheden.
Elbiler får et gevaldigt hak i den officielle rækkevidde ved overgangen fra den gamle NEDC-test til den nye WLTP-norm.
Elforbruget har ikke den store bevågenhed blandt forbrugere og politikere, og den var og er da også svær at finde i brochurerne. Men også den officielle rækkevidde påvirkes af den nye målemetode. I gennemsnit 19 procent, anslår EU.
Mindre forskel på teori og praksis
Det har så den fordel, at den opgivne rækkevidde kommer væsentlig tættere på det, brugerne af elbilen kan opleve ved dagligdags kørsel. Ved Motors test af elbiler har vi hidtil kunnet komme helt ned på kun at køre halvdelen af de officielle tal.
Opladningshybrider vil generelt ikke blive ramt.
Elbilers rækkevidde før og nu |
|---|
Model |
Nissan Leaf |
Opel Ampera |
Hyundai Kona |
Jaguar I-Pace |