Kører din bil ikke så langt på literen, som der står i brochuren? Det er mere normen end undtagelsen, men nu er der udsigt til, at praksis og teori kommer tættere på hinanden.
Den over 20 år gamle europæiske målemetode NEDC erstattes af en ny, kaldet WLTP.
Fra og med 1. september 2018 må kun sælges personbiler, der er godkendt efter WLTP-normen. Varebiler har frist et år længere. I den nye test køres bilerne mere realistisk i laboratoriet, og en række smuthuller er lukket. Resultat: Bilerne får mere virkelighedsnære, men samtidig ’dårligere’ km pr. liter-tal.
For elbiler betyder den nye norm, at den officielle rækkevidde bliver dårligere - men mere realistisk.
Se mere: Ny norm tager pippet fra elbiler
Ingen forskel i praksis
WLTP
Det er en kluntet forkortelse, men er værd at huske. Selve betydningen behøver man dog ikke huske: Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure.
I praksis kører bilerne hverken kortere eller længere på literen, men registreringsafgiften og ejerafgiften kan stige for nye biler. Folketinget ventes 6. september at justere afgiftssatserne for nye biler, så den nye norm ikke i gennemsnit betyder højere bilafgifter.
I en overgangsperiode frem til nytår må forbrugstallene opgives efter en omregnet WLTP-metode. Den kaldes NEDC 2 og har været brugt for alle helt nye biler, der er typegodkendt inden for det seneste år.
Her vil forbrugstallene typisk ligge midt imellem den gamle NEDC og den nye WLTP. I praksis tages WLTP-målingen og omregnes matematisk til NEDC, hvor hastigheden er lavere, accelerationerne kraftigere osv. Men der indgår stadig de nye krav såsom mindre fifleri med testbilerne, højere temperatur og brug af aircondition.
Se mere: Ny målemetode: Det betyder WLTP
- FDM har sammen med de øvrige bilklubber i EU længe kæmpet for mere realistiske forbrugstal, og vi ser WLTP som et skridt i den rigtige retning, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Han uddyber:
- Det har imidlertid ikke været EU's intention, at den nye målemetode skulle lede til højere bilafgifter i Danmark. Derfor er vi også meget tilfredse med, at de danske politikere har lyttet og forventes at vedtage en lovændring, der i vid udstrækning afgiftsmæssigt korrigerer de nye forbrugstal, så det ikke leder til højere bilafgifter.
Ny norm kræver filter
Sammen med WLTP skærpes kravene til udstødningens renhed. Fra 1. september 2018 må kun sælges personbiler, der er typegodkendt efter en norm, der hedder euro 6c. I praksis betyder det især, at benzinbiler med direkte indsprøjtning skal have partikelfilter.
Se mere: Benzinbiler får partikelfilter
Man kan også støde på biler godkendt efter den næste norm, euro 6d temp. Den træder i kraft 1. september 2019. Den norm betyder, at disse biler dels overholder 6c-normen, dels kan bestå den nye RDE-test (Real Driving Emissions). Det er en 'virkelighedstest', som udføres under realistiske forhold ude på vejene.
Siden 1. september 2017 har helt nye bilmodeller skulle leve op til RDE-testen for at blive typegodkendt.
Hold øje med 'gamle' biler
Se mere på WLTP.dk
FDM står sammen med De Danske Bilimportører og Bilbranchen bag en ny hjemmeside, der på overskuelig måde fortæller om WLTP. Adressen er nem: wltp.dk
Mere detaljeret viden om WLTP og NEDC findes (på engelsk) på wltpfacts.eu. Det er den europæiske bilproducentsammenslutning ACEA, der står bag.
Selvom de nye regler træder i kraft nu, kan bilforhandlere få dispensation til at sælge en vis mængde ’gamle’ biler helt indtil 1. september 2019. Så hvis du køber ny bil nu: Spørg om den er WLTP-testet, og om den er testet efter fremtidens norm, euro 6d temp.
Det kan få betydning i fremtiden at have en bil med så ny miljønorm som muligt, f.eks. hvis byer skærper kravene til bilers renhed endnu mere.
- For tiden kan man finde tilbud på biler, der grundet de nye regler skal indregistreres senest 1. september. Men inden man slår til, er det vigtigt at overveje eventuelle ulemper. Det kan ikke afvises, at nogle europæiske byer i de kommende år vil skærpe miljøkravene, så selv nyere biler ikke længere må køre i byerne.
- Vil man være på den sikre side og gøre mest muligt for miljøet, bør man sikre sig, at en ny dieselbil overholder euro 6d-TEMP og benzinbil euro 6c. Det er noget, bilforhandleren bør kunne oplyse om, siger Torben Lund Kudsk.
Se mere: FDM efterlyser ny brændstoftest