Når VW i 2019 lancerer Golf 8, bliver det med mildhybrid-teknik for at spare på brændstoffet. Et 48 volt-system skal gøre det muligt at slukke dieselmotoren under visse kørselssituationer.
Men i al stilhed har VW introduceret mildhybrid på den nuværende Golf. Og den kan allerede købes.
Det er ganske vist ikke fremtidens 48 volt-standard, der benyttes for at kunne slukke motoren under kørslen. Dagens Golf ’nøjes’ med de gængse 12 volt, men i kombination med et ekstra litium-batteri. ’Mikrohybrid’ kalder VW det.
Systemet er standard på Golf i kombination med den nye 1.5 TSI Evo-benzinmotor. Det er versionen med 130 hk, dobbeltkoblingsgear og med betegnelsen Blue Motion.
Genstart på to måder
Det fungerer ved op til 130 km i timen. Når føreren løfter foden fra speederen, slukker motoren, og bilen ruller videre. Det kan være ned ad en svag hældning eller hen mod et kryds. Imens motoren er slukket, sørger litium-batteriet for strøm til de systemer, der har brug for det – og sikrer kraft nok til at genstarte motoren.
Genstarten kan ske på to måder. Enten med starteren eller ved hjælp af koblingen. I sidste tilfælde svarer det til, at man starter en ’død’ bil ved at skubbe den og så koble ud, sætte i gear og koble til igen.
Bilen kan også benytte en kombination af starter og kobling.
27 km pr. liter benzin på landevej
Under bykørsel kørte Golfen 24 km/l og på landevej med 80 km/t. hele 27 km.
Ved at slukke motoren, kan bilisten spare op til 0,4 liter benzin pr. 100 km, siger VW. Også Motors måling viser, at den grønne teknik giver flot resultat i praksis. Samlet kørte vi 24 km pr. liter på vores standard-testrute, og det er rekord for klassen. Selv ikke Toyotas Auris hybrid formår at køre helt lige så langt.
Se Motors test af VW Golf med den nye teknik
Under bykørsel kørte Golfen 24 km/l og på landevej med 80 km/t. hele 27 km.
- Det er meget overbevisende, siger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Irriterende lyd
Han har dog en anke:
- Det er synd, at VW ikke har konstrueret en bedre startmekanisme. Det lyder direkte uskønt, hver gang motoren genstartes, og det trækker ned i et ellers meget flot niveau.
Det sker især ved lavere hastigheder, under 70 km/t. Det er ganske hørbart, når startermotoren aktiveres i den ellers tyste kabine.
Ved højere hastigheder er det typisk tilkobling, som starter motoren, og her slipper man for den irriterende lyd.
Systemet kan slås fra.
Ny VW Golf? Find modellerne på Biler.dk